Tilaustutkimus: Hallituksen suosio kasvanut! ”HS: Sipilän hallituksen arvosana nyt korkeimmillaan sitten kesän 2015.”

Tilaustutkimus: Hallituksen suosio kasvanut! ”HS: Sipilän hallituksen arvosana nyt korkeimmillaan sitten kesän 2015.”

”Olli Pohjanpalo HS
Julkaistu: 25.12. 2:00 , Päivitetty: 25.12. 5:42
KANSALAISTEN mielipiteet jakautuvat kahtia siitä miten hallitus on onnistunut tehtävissään.

29 prosenttia suomalaisista katsoo, että hallitus on onnistunut tehtävissään melko hyvin tai erittäin hyvin. 33 prosenttia katsoo, että melko huonosti tai erittäin huonosti.

Joka tapauksessa myönteisesti Juha Sipilän (kesk) hallitukseen suhtautuvien osuus (29 prosenttia) on korkein luku sitten kesän 2015, jolloin hallitus oli juuri aloittanut. Tuolloin 37 prosenttia katsoi hallituksen onnistuneen alkutaipaleellaan hyvin.

Vastaavasti tietysti huonoja arvosanoja antavien osuus on vähentynyt.

Kysymys on vastaajille vaikea, sillä kolmasosa HS-gallupissa haastatelluista ei sano tai ei osaa sanoa miten hallitus on onnistunut. Tutkimus tehtiin joulukuun alkupuolella.

Kriittisimpiä hallituksen politiikkaa kohtaan ovat nuoret aikuiset, todennäköisesti hallituksen koulutusleikkausten vuoksi. Oppositiopuolueista kaikkein huonoimmat arvosanat antavat vasemmistoliiton ja Sdp:n kannattajat.

Kokoomuslaiset ovat tyytyväisempiä oman puolueensa hallitustyöskentelyyn kuin keskustalaiset. Kokoomuslaisista 70 prosenttia kertoi puolueensa onnistuneen hallituksessa vähintään melko hyvin, keskustalaisista näin ajatteli 64 prosenttia.” …

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005501948.html

”Minkä arvosanan annatte maan hallitukselle onnistumisessaan tehtävissään?

12/2017
erittäin hyvä 2
melko hyvä 27
ei hyvä eikä huono 35
ei osaa sanoa 3
melko huono 25
erittäin huono 8
prosenttia vastaajista”

”Kysymys on vastaajille vaikea, sillä kolmasosa HS-gallupissa haastatelluista ei sano tai ei osaa sanoa miten hallitus on onnistunut. Tutkimus tehtiin joulukuun alkupuolella.”

”Fakta
Näin tutkimus tehtiin
Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluin 4.–16.12. 2017.
Tutkimusta varten haastateltu joukko edustaa maamme 15–79-vuotiasta väestöä ahvenanmaalaisia lukuun ottamatta.
Haastattelujen kokonaismäärä on 1 003.
Tutkimustulosten virhemarginaali on noin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.
Kantar TNS Oy teki tutkimuksen Helsingin Sanomien toimeksiannosta.”

Viikkosanomien kommentti: Lähetetyt lukijoiden kommentit puhuvat puolestaan, jotka ovat tässä liitttenä lopusssa. Jonkunlaista sekaannusta aiheuttanee se, että tuloksissa on ”ei osaa sanoa” on 3 prosenttia, mutta kuitenkin ”kolmasosa ei sano tai ei osaa sanoa”. Kolmasosahan on 33 %.
Tässä yhteydessä ei kerrottu sitä paljonko aikaisemmin on jätetty vastaamatta, jotta voisi verrata näitä vastausprosentteja.
Viikkosanomat. Pertti Manninen. Maanantai 25.12.2017 11:24.

Liite.
Juttuun lähetetyt kommentit:
”Kommentit (44)

Kotimaan puolesta
25.12. 2:20

Niinistön luvut ovat radikaalisti tippuneet haastatteluajankohtaa luvuista. Ensinnäiset tv-tentit haastattelu jakson lopulla paljastivat Niinistön hoitaneen tehtäväänsä loppujen lopuksi aika surkeasti. Hän on esimerkiksi. heikentänyt suomalaisten turvallisuutta ajamalla EU:sta sotilasliittoa ja täten suomen liittoutumista. On se hyvä, että valtiomies Väyrynen tuli avaamaan kansan silmät liittovaltiomies Niinistön puuhai,uista. Olisi muutoin päässyt kuin koira veräjästä.
Vastaa Hyvin argumentoitu (24)

Ex-ekonomi
25.12. 2:40

Tulos taitaa olla myrkkyä erityisesti demareille ja persutkin joutuvat selittelemään. Mutta hehän pitävät tulosta vääränä, koska kaikilta Teboilin baarin asiakkalta ei ole kysytty.
Vastaa Hyvin argumentoitu (15)

B52
25.12. 2:54

”Pohjoiskorealaiset luvut ovat korkeimmat koko Niinistön presidenttikauden aikana.”

Hyvä että tämäkin selvisi.
Vastaa Hyvin argumentoitu (10)

mnä
25.12. 3:20

Täytyy ihan nostaa hattua tälle mielipidemuokkaukselle, että koko hallituksen 27 prosentin kannatusluvuistakin, verrattuna opposition 33 prosentin kannatukseen ja vastaamatta jättäneeseen, peräti kolmannekseen äänestäjistää, näin vain saadaan väännellen ja käännellen muokattua menestystarinaa ja siten täky niille, jotka eivät politiikkaa eivätkä talouttakaan ymmärrä, mutta tietysti haluavat hypätä kuvittelemiensa ja lehden vääntämien ”voittajien” vankkureihin.
Vastaa Hyvin argumentoitu (41)

konstantinus
25.12. 3:45

Pihihän sitä saada jotain hömppäviihdettä joulun pyhiksikin.
Vastaa Hyvin argumentoitu (24)

Jeesus Fistus
25.12. 3:55

Niin. Tällä nykyisellä hallituksella – ja varsinkin sen johtajalla – on omituinen kyky olla näkemättä omaa rooliaan kansalaisten mandaatin varassa toimivana elimenä. Sellaisen kuuluisi kaiken järjen mukaan erota silloin, kun se tai sen edustamat puolueet eivät nauti kansan enemmistön luottamusta. Mutta mitä vielä. Meillä on edelleen yksi mielestään omnipotenteimpia pääministereitä Suomen historiassa ja kukaan ei sitä saa sieltä puhujapöntöstä näköjään savustettua pois. Ei edes lehdistö, jolle nyt kyseisen tehtävän ei luulisi olevan ihan mahdoton.
Vastaa Hyvin argumentoitu (37)

Urheilu on hyvä asia
25.12. 4:43

Sipilän Suomi on vetänyt koko maailman noususuhdanteeseen. Kyllä se kiky vaan puree ja köyhien kyykyttäminen.
Vastaa Hyvin argumentoitu (36)

Steven
25.12. 5:56

”Ei ole jakovaraa” vaikka olikin, ennestään varakkaille. Puolet kansalta leikatuista varoista meni rikkaiden veronkevennyksiin. SIinä sitä arvopohjaa.
Vastaa Hyvin argumentoitu (44)

jukkaaakula
25.12. 7:12

No Sipilän hallitus on ainakin onnistunut paremmin kuin ne hallitukset jossa vihreät tai vasemmistoliitto ovat käväisseet ja sitten lähteneet kirkuen pois, tai ne hallitukset jossa SDP on ollut mukana. Erityisen hyvin Sipilänkään hallitus ei ole onnistunut. Ylipäätään suomalainen demokratia on kykenemätön uudistamaan Suomea. Hieno maa kuihtuu pois.

Niinistön hyvä arvosana liittyy tietysti ensi sijassa siihen että suomalaiset nyt yleensä arvostavat presidenttiä ja varsinkin jos tämä on äreä ja tykkää kyykyttää niitä poliitikkoja jotka tekevät varsinaisen työn.
Vastaa Hyvin argumentoitu (15)

Zafu
25.12. 7:27

Kun ajattelee hallituksen uskomatonta sote-sekoilua, hallitukseen myönteisesti suhtatuvilla lienee ollut kosolti joulumieltä gallup-kyselyn aikoihin.
Vastaa Hyvin argumentoitu (31)

pingotin
25.12. 7:42

Missähän Orpo on onnistunut parhaiten,kepun huijauksesa ja köyhien kyykyttämisessäja kotiin päin vedossa.Mutta siitä tulee vielä tuomio saatte nähdä.
Vastaa Hyvin argumentoitu (37)

Masa Lahti
25.12. 7:44

Hyvin värittynyt tulkinta hallituksemme suosiosta, jo jutun lukujen pohjalta.
Joulukuussa vapaaehtoistyön toimija näkee gallup tuloksen tietysti eri kulmasta.
Hallituksen toimet jatkavat kansakunnan jakautumista. Lapsiperheiden suhteellinen ahdinko kasvaa.
Tilastollisesti maamme väestöstä joka kymmenes ei selviydy valtion perustoimeentuella.
EU on asiasta Suomea huomauttanut. Köyhyydessä elävien suomalaisten lasten
määrä on jo lähes 150 000. Hallituksen toimet edistävät kansakunnan jakautumista.
Suunta ei voi olla kannatettava. Lukujen takana on aina ihminen.
Vastaa Hyvin argumentoitu (23)

Penary
25.12. 8:02

On kolmenlaisia valheita, tavalliset valheet, emävalheet ja tilastot.
Vastaa Hyvin argumentoitu (24)

luokatonta menoa lisää
25.12. 8:09

Kokoomus on hienosti onnistunut kuromaan palkkaeroja ja kansalaisen ostovoimaa itselleen. Siitä on syytä kiittää kokoomusta, niiden jotka on saamapuolella. Kokoomus on on ottanut äänestäjiensä vaatimukset tosissaan, saa nähdä koska muut puolueet herää samaan? Keskusta nyt ainakin voisi erottaa Sipilän puolueestaan ja siirtää hänet kokoomukseen, Vartiaisen seurauksi.
Vastaa Hyvin argumentoitu (20)

sinuhe suomalainen
25.12. 8:13

Se, ettei näihin yhteiskunnasta jatkuvasti luodattaviin ”puolueettomiin, riippumattomiin”(!?) erilaisiin tutkimuksiin osallistuta ei tosiasiassa ole maan kansalaisille mitenkään vaikea, kyse on monen vastaajan kohdalla vain siitä, että Suomen nykyjohtoon ei enää luoteta, eikä tahoihin, joiden on havaittu yhteiskunnassa tekevän työtä gallupeillaan maan hallituksen, hallituspuolueiden hyväksi / on myös koettu, Suomessa pitää valtaa kaikkivoipa, painostava, pakottava oikeistoklikki, jota toisaalta pelätään eikä haluta ilmaista omaa kantaa muuten kuin vaaleissa, joissa ainakin vielä vallitsee, suojaa vaalisalaisuus.

Jos Suomessa, Suomen johto / hallitsee, että suuri joukko maan kansalaisia alkaa olla julkisesti tällaisissa tutkimuksissa kantansa, on havaittu, alkaa julkinen mediamylly pyöriä, alkaa monikasvoinen painostus, jopa junttaustyyppinen mylly pyöriä niin, että on parempi tapa ”osallistua,” vaaleissa.

Samaan aikaan, kun maan monilla yhteiskuntakentillä on havaittu, tunnustettu erilaisen hämmingin, hädän ja ahdingon olevan lisääntymässä /
kuten myös Veikko Hursti, vähäosaisten joulujuhlan järjestäjä, on havainnut lisääntyneen, on uusimpien mediatietojen mukaan nykyhallituksen = nykyhallituspuolueiden suosio hiukan lisääntynyt, on päästy jopa tasoon 2015. Ajatella. Mistäs tämä sitten kertoo?
Se kertoo siitä, että maan parempiosaiset vain valmistautuvat tiukasti puolustamaan näiden parinkymmenen vuoden aikana maan oikeistohallitusten kanavoimia, heille järjestämiä ns. saavutettuja yhteiskunnallisia ja muita etuja, etuja, jotka on pumpattu ulos yhteiskunnasta erilaisina tukina, avustuksina, heitä suosivana lainsäädäntönä, jatkuvina työmarkkinajoustoina työntekijöltä. .

Arvelen vahvasti, he valmistautuvat muun yhteiskunnan tulevaan vastaiskuun, sillä, se taitaa olla tulossa, nääs, jatkuva nälkä, puute, pompottaminen,
simputtaminen, yhteiskunnallinen ja työelämän vedättäminen tekee ihmisen vihaiseksi, tekee tehtävänsä…..
Vastaa Hyvin argumentoitu (11)

Marcus Livius Drusus
25.12. 8:22

Hallitus on toistaiseksi onnistunut olemaan sattumalta vallassa kansainvälisen nousukauden rantautuessa Suomeenkin. Lisäksi on on leikattu sieltä, missä se on vahingollista (koulutus, opintotuki) ja jaettu sinne, missä se on vahingollista (isot kaljafirmat, verovälttelyn helpottaminen). Liikennekaari oli fiasko, kiky hyödytön ja polarisoiva. Sote on edelleen matkalla kohti kallista kaaosta, vaikka kokoomus myönsikin pahimman ahneutensa toteuttamisen johtavan täydelliseen katastrofiin. Onnistumisia, hallituksesta itsestään johtuvia, en silti ole vieläkään nähnyt yhtäkään. Joku kai sitten on, hyvää joulua heille.
Vastaa Hyvin argumentoitu (21)

Mara1234
25.12. 8:25

Suosio alkaa taas nousta kun tehdään ”vaalibudjetteja”. Soinin onnistumisesta olisi kiva kuulla konkreettisia esimerkkejä. Alkuajasta tulee mieleen Venäjän ETYK edustaja, pari vankienluvutusjuttua ja Kreikka.
Vastaa Hyvin argumentoitu (4)

MaRaSu
25.12. 8:26

Itse tunnun kulkevani mielipiteissä vastavirtaan lähes kaikissa suhteissa enkä oikein ymmärrä kanssakulkijoiden
mielipiteitä muutoin kuin toisaalta median toiminnasta johtuen ja toisaalta sen faktan johdosta, että opposition
epäonnistuminen vääntyy suoraan hallituksen suosion nousuksi siitä huolimatta, että molemmat olisivat epäonnis-
tineet. Siinä mielessa galluppi on väärin väsätty.
Vastaa Hyvin argumentoitu (4)

EEEÖÖÖ
25.12. 8:53

Mikähän tuossa Orvossa suomalaista muka viehättää? Kumminkin Kokoomus mitä suurimmissa määrin jälleen kansalaisen kukkarolla ja siirtämässä varoja jollekin monikansalliselle sijoittajajoukkiolle. Olisikohan sittenkin vaan jälleen kerran, että on tehty hutkimus lopputulostakuulla?
Vastaa Hyvin argumentoitu (23)

x2
25.12. 8:53

mnä: Täytyy ihan nostaa hattua tälle mielipidemuokkaukselle, että koko hallituksen 27 prosentin kannatusluvuistakin, verrattuna opposition 33 prosentin kannatukseen ja vastaamatta jättäneeseen, peräti kolmannekseen äänestäjistää, näin vain saadaan väännellen ja käännellen muokattua menestystarinaa ja siten täky niille, jotka eivät politiikkaa eivätkä talouttakaan ymmärrä, mutta tietysti haluavat hypätä kuvittelemiensa ja lehden vääntämien ”voittajien” vankkureihin.
Ne, jotka eivät ymmärrä taloutta, äänestävät joka tapauksessa vihreitä ja demareita.
Vastaa Hyvin argumentoitu (26)

x2
25.12. 8:54

Jeesus Fistus: Niin. Tällä nykyisellä hallituksella – ja varsinkin sen johtajalla – on omituinen kyky olla näkemättä omaa rooliaan kansalaisten mandaatin varassa toimivana elimenä. Sellaisen kuuluisi kaiken järjen mukaan erota silloin, kun se tai sen edustamat puolueet eivät nauti kansan enemmistön luottamusta. Mutta mitä vielä. Meillä on edelleen yksi mielestään omnipotenteimpia pääministereitä Suomen historiassa ja kukaan ei sitä saa sieltä puhujapöntöstä näköjään savustettua pois. Ei edes lehdistö, jolle nyt kyseisen tehtävän ei luulisi olevan ihan mahdoton.
(Punavihreää) mediaa ei voi syyttää. Se on kyllä tehnyt kaikkensa.
Vastaa Hyvin argumentoitu (21)

ksk salo
25.12. 9:01

Ex-ekonomi: Tulos taitaa olla myrkkyä erityisesti demareille ja persutkin joutuvat selittelemään. Mutta hehän pitävät tulosta vääränä, koska kaikilta Teboilin baarin asiakkalta ei ole kysytty.
Aivan totta , gallup on toteutettu rotari/leijonien klubien lähiympäristössä ! Pitäähän HS .n nyt hieman liehitellä kun juuri tuli moitteita ?
Vastaa Hyvin argumentoitu (18)

Silversmith
25.12. 9:17

Aika pikkuruinen otos.

Oma ystävä- ja tuttavapiirini (mikä on toki vielä merkittävästi pienempi otos) ei sisällä ainoatakaan ihmistä jonka mielestä hallitus (saati Sipilä, Soini ja Orpo) olisi onnistunut hyvin. Tässä porukassa on edustettuna kaikkien muiden puolueiden äänestäjiä paitsi kepun ja sinisten. Jopa kokoomusta uskollisesti äänestäneet kaverit ovat olleet pettyneitä. Puoluekannasta riippumatta toivotaan hallituksen hajoamista ennen aikojaan ja uusia vaaleja. Poliittiset keskustelut tuttujen kanssa ovat toki tylsempiä nykyään koska kaikki ovat samaa mieltä (hallitus on ryssinyt raskaasti ja siitä on päästävä pikaisesti eroon). Tämä on ensimmäinen kerta ikinä.

Heikoimmassa asemassa olevat, vasten tahtoaan työttömät tutut alkavat olla epätoivoisia. Kun rauhaa rakastavan, ahkeran ja esimerkillisen lainkuuliaisen keski-ikäisen kuulee tosissaan haaveilevan aseellisesta kapinasta, jotain on todella pahasti pielessä. Useimmat ajattelevat että ”jonkun pitäisi tehdä jotain, mutta ei minun”. Kunhan tulee tarpeeksi niitä jotka ajattelevat ”jonkun pitäisi tehdä jotain, joten minä teen sen”, ennustan aika ikävää liikehdintää. On ihmisiä joiden epätoivo ja ahdistus alkaa olla jo niin syvää että he ovat valmiita mihin tahansa.
Vastaa Hyvin argumentoitu (26)

Xsantippa
25.12. 9:25

Sitten vuoden 2015…. Tutkimuksista saa tasan sen näköisen kun haluaa. Kantar on varmaan nähnyt vaivaa tämän tutkimuksen puolueettomuuden eteen?

Työttömien aktivointimalli on viimeinen naula arkkuun. Kokoomuslaiset ja keskustalaiset laittoivat persut/siniset juoksupojiksi ja tytöiksi. Kokoomus ja keskusta on nyt hipihiljaa, kun iltapäivälehdet nostivat ”syylliset” esiin.
Tässähän on näytelmän ainekset kasassa.

Niinistön tärkein ominaisuus on monen mielestä kaunis vaimo, ja edustavuus parina ulkomailla. Siinäpä arvopohjaa presidenttiyteen. Milloin suomalaisista tuli niin pinnallisia?

Vastaa Hyvin argumentoitu (10)

Tosiponi
25.12. 9:27

Steven: ”Ei ole jakovaraa” vaikka olikin, ennestään varakkaille. Puolet kansalta leikatuista varoista meni rikkaiden veronkevennyksiin. SIinä sitä arvopohjaa.
Suomessa ei ole montakaan rikasta kantamassa kohtuutonta verotaakkaa. Jos sitten hyvätuloisilta ei verottamalla ryöstettäisikään niin paljon kuin ennen (tosin tätä on vaikea uskoa), on se askel kohti oikeudenmukaista yhteiskuntaa. Nuo mainitsemasi ”kansalta leikatut varat” ovat sitä tulonsiirtoa joka varakkailta on verottamalla viety heidän ahkeruudellaan ja työllään ansaitsemasta tulosta.
Vastaa Hyvin argumentoitu (5)

Ramman
25.12. 9:30

Nuo ovat asioita jotka ratkaistaan uurnilla (vaaliuurna). Oman kantani olen lyönyt lukkoon jo 2015, eikä se anna aihetta riemuun ja juhlaan nykyisille.
Vastaa Hyvin argumentoitu (4)

Ramman
25.12. 9:43

Silversmith: Aika pikkuruinen otos.

Oma ystävä- ja tuttavapiirini (mikä on toki vielä merkittävästi pienempi otos) ei sisällä ainoatakaan ihmistä jonka mielestä hallitus (saati Sipilä, Soini ja Orpo) olisi onnistunut hyvin. Tässä porukassa on edustettuna kaikkien muiden puolueiden äänestäjiä paitsi kepun ja sinisten. Jopa kokoomusta uskollisesti äänestäneet kaverit ovat olleet pettyneitä. Puoluekannasta riippumatta toivotaan hallituksen hajoamista ennen aikojaan ja uusia vaaleja. Poliittiset keskustelut tuttujen kanssa ovat toki tylsempiä nykyään koska kaikki ovat samaa mieltä (hallitus on ryssinyt raskaasti ja siitä on päästävä pikaisesti eroon). Tämä on ensimmäinen kerta ikinä.

Heikoimmassa asemassa olevat, vasten tahtoaan työttömät tutut alkavat olla epätoivoisia. Kun rauhaa rakastavan, ahkeran ja esimerkillisen lainkuuliaisen keski-ikäisen kuulee tosissaan haaveilevan aseellisesta kapinasta, jotain on todella pahasti pielessä. Useimmat ajattelevat että ”jonkun pitäisi tehdä jotain, mutta ei minun”. Kunhan tulee tarpeeksi niitä jotka ajattelevat ”jonkun pitäisi tehdä jotain, joten minä teen sen”, ennustan aika ikävää liikehdintää. On ihmisiä joiden epätoivo ja ahdistus alkaa olla jo niin syvää että he ovat valmiita mihin tahansa.
Höpsis, tuen hallitusta näkemyksessä,että köyhästä tulee aktiivisempi mitä enemmän häntä kurittaa. Esimerkiksi juuri ravinnon vieminen suusta on ”hänen omaksi edukseen”, kuten ministeri LInström totesi. Seuraavana vuonna tarkoitus on leikata opiskelijoilta 219€ opintorahasta toiset 63%, se tukee opiskelemaan ja valmistumaan, kun nukkuu roskiksessa ja tappelee rottien kanssa samasta juustosta.
Vastaa Hyvin argumentoitu (5)

Vastuuta enemmän
25.12. 9:46

Gallupeilla ja tutkimuksilla saadaan sellaisia vastauksia kuin halutaan. Hallitus ei ole tehnyt mitään, miksi sen kannatus olisi noussut. Jälleen kerran Hesarin harrastamaa propagandaa.
Vastaa Hyvin argumentoitu (10)

Torkel K
25.12. 9:48

Silversmith: Aika pikkuruinen otos.

Oma ystävä- ja tuttavapiirini (mikä on toki vielä merkittävästi pienempi otos) ei sisällä ainoatakaan ihmistä jonka mielestä hallitus (saati Sipilä, Soini ja Orpo) olisi onnistunut hyvin. Tässä porukassa on edustettuna kaikkien muiden puolueiden äänestäjiä paitsi kepun ja sinisten. Jopa kokoomusta uskollisesti äänestäneet kaverit ovat olleet pettyneitä. Puoluekannasta riippumatta toivotaan hallituksen hajoamista ennen aikojaan ja uusia vaaleja. Poliittiset keskustelut tuttujen kanssa ovat toki tylsempiä nykyään koska kaikki ovat samaa mieltä (hallitus on ryssinyt raskaasti ja siitä on päästävä pikaisesti eroon). Tämä on ensimmäinen kerta ikinä.

Heikoimmassa asemassa olevat, vasten tahtoaan työttömät tutut alkavat olla epätoivoisia. Kun rauhaa rakastavan, ahkeran ja esimerkillisen lainkuuliaisen keski-ikäisen kuulee tosissaan haaveilevan aseellisesta kapinasta, jotain on todella pahasti pielessä. Useimmat ajattelevat että ”jonkun pitäisi tehdä jotain, mutta ei minun”. Kunhan tulee tarpeeksi niitä jotka ajattelevat ”jonkun pitäisi tehdä jotain, joten minä teen sen”, ennustan aika ikävää liikehdintää. On ihmisiä joiden epätoivo ja ahdistus alkaa olla jo niin syvää että he ovat valmiita mihin tahansa.
”Oma ystävä- ja tuttavapiirini”
Ja mikähän koalitio tämän piirin mielestä saisi heidän ahdinkoonsa lohtua aseellisen kapinan sijasta. Työttömyyshän vähenee koko ajan. Sekö pelottaa että nyt vaaditaan edes vähän omatoimisuutta?
Vastaa Hyvin argumentoitu (2)

Tipi59
25.12. 9:49

Kukaan ei usko tähän, ei voi olla mitään suosiota tai arvosanaa.
Vastaa Hyvin argumentoitu (10)

vanhempi insinööri
25.12. 9:51

Silversmith: Aika pikkuruinen otos.

Oma ystävä- ja tuttavapiirini (mikä on toki vielä merkittävästi pienempi otos) ei sisällä ainoatakaan ihmistä jonka mielestä hallitus (saati Sipilä, Soini ja Orpo) olisi onnistunut hyvin. Tässä porukassa on edustettuna kaikkien muiden puolueiden äänestäjiä paitsi kepun ja sinisten. Jopa kokoomusta uskollisesti äänestäneet kaverit ovat olleet pettyneitä. Puoluekannasta riippumatta toivotaan hallituksen hajoamista ennen aikojaan ja uusia vaaleja. Poliittiset keskustelut tuttujen kanssa ovat toki tylsempiä nykyään koska kaikki ovat samaa mieltä (hallitus on ryssinyt raskaasti ja siitä on päästävä pikaisesti eroon). Tämä on ensimmäinen kerta ikinä.

Heikoimmassa asemassa olevat, vasten tahtoaan työttömät tutut alkavat olla epätoivoisia. Kun rauhaa rakastavan, ahkeran ja esimerkillisen lainkuuliaisen keski-ikäisen kuulee tosissaan haaveilevan aseellisesta kapinasta, jotain on todella pahasti pielessä. Useimmat ajattelevat että ”jonkun pitäisi tehdä jotain, mutta ei minun”. Kunhan tulee tarpeeksi niitä jotka ajattelevat ”jonkun pitäisi tehdä jotain, joten minä teen sen”, ennustan aika ikävää liikehdintää. On ihmisiä joiden epätoivo ja ahdistus alkaa olla jo niin syvää että he ovat valmiita mihin tahansa.
Otsikkona olisi voinut olla: Hallitukseen tyytymättömiä on enemmämn kuin tyytyväisiä. Kokoomuslaiset ovat tyytyväisiä ja loppu tyytyväisyydestä tulee sieltä sun täältä.
Vastaa Hyvin argumentoitu (6)

vanhempi insinööri
25.12. 9:52

EEEÖÖÖ: Mikähän tuossa Orvossa suomalaista muka viehättää? Kumminkin Kokoomus mitä suurimmissa määrin jälleen kansalaisen kukkarolla ja siirtämässä varoja jollekin monikansalliselle sijoittajajoukkiolle. Olisikohan sittenkin vaan jälleen kerran, että on tehty hutkimus lopputulostakuulla?
Ja ottaa elätettäviä Suomeen, joilla ei ole aidosti hätää.
Vastaa Hyvin argumentoitu (8)

Median seuraaja
25.12. 9:52

Silversmith: Aika pikkuruinen otos.

Oma ystävä- ja tuttavapiirini (mikä on toki vielä merkittävästi pienempi otos) ei sisällä ainoatakaan ihmistä jonka mielestä hallitus (saati Sipilä, Soini ja Orpo) olisi onnistunut hyvin. Tässä porukassa on edustettuna kaikkien muiden puolueiden äänestäjiä paitsi kepun ja sinisten. Jopa kokoomusta uskollisesti äänestäneet kaverit ovat olleet pettyneitä. Puoluekannasta riippumatta toivotaan hallituksen hajoamista ennen aikojaan ja uusia vaaleja. Poliittiset keskustelut tuttujen kanssa ovat toki tylsempiä nykyään koska kaikki ovat samaa mieltä (hallitus on ryssinyt raskaasti ja siitä on päästävä pikaisesti eroon). Tämä on ensimmäinen kerta ikinä.

Heikoimmassa asemassa olevat, vasten tahtoaan työttömät tutut alkavat olla epätoivoisia. Kun rauhaa rakastavan, ahkeran ja esimerkillisen lainkuuliaisen keski-ikäisen kuulee tosissaan haaveilevan aseellisesta kapinasta, jotain on todella pahasti pielessä. Useimmat ajattelevat että ”jonkun pitäisi tehdä jotain, mutta ei minun”. Kunhan tulee tarpeeksi niitä jotka ajattelevat ”jonkun pitäisi tehdä jotain, joten minä teen sen”, ennustan aika ikävää liikehdintää. On ihmisiä joiden epätoivo ja ahdistus alkaa olla jo niin syvää että he ovat valmiita mihin tahansa.
Nyt ymmärrän, mitä kuplassa elämisellä tarkoitetaan.
Vastaa Hyvin argumentoitu (5)

Herranretale
25.12. 9:55

Urheilu on hyvä asia: Sipilän Suomi on vetänyt koko maailman noususuhdanteeseen. Kyllä se kiky vaan puree ja köyhien kyykyttäminen.
Ja Niinistö on pelastanut maailmanrauhan pyörittelemällä tolkuttomasti ympäripyöreitä, kumartelemalla kohteliaasti kaikille äärihemmoille ja ravaamalla putinin luona. Niinistön kanta on, että hän ei ota oikeasti kantaa mihinkään ja kantaa siitä vastuun.
Vastaa Hyvin argumentoitu (7)

Banda
25.12. 10:00

Aikalailla höpögalluppeja !

Miten on mahdollista, että kokoomuslainen rahaministeri ja kokoomusolainen opetusministeri leikkaavat rajusti koulutuksesta ja siitä huolimatta heitä kehutaan ja syyt vieritetään toisten niskoille. Ei voi olla totta.
Vastaa Hyvin argumentoitu (11)

Cheriann
25.12. 10:01

Steven: ”Ei ole jakovaraa” vaikka olikin, ennestään varakkaille. Puolet kansalta leikatuista varoista meni rikkaiden veronkevennyksiin. SIinä sitä arvopohjaa.
Niin, populistinen jankutus tuloeroista, köyhistä jne. tavoittelee sitä, että yhä suurempi osa niiden tuloista, jotka opiskelevat, tekevät paljon töitä ja siten saavat enemmän palkkaa ja työeläkettä, kuuluisi kuitenkin niille, jotka asioiden eteen eivät mitään tee – downshiftaavat, ovat ideologisesti työttömiä jne.

Lapseperheille jaetaa koko ajan enemmän ”ilmaista ja maksutonta” ja silti ovat köyhiä. Mitenköhän köyhiä olivat aikanaan ne lapsiperheet, jolloin ei ollut mitään ilmaista tai lainalla opiskelleet?
Vastaa Hyvin argumentoitu (7)

Ramman
25.12. 10:03

jukkaaakula: No Sipilän hallitus on ainakin onnistunut paremmin kuin ne hallitukset jossa vihreät tai vasemmistoliitto ovat käväisseet ja sitten lähteneet kirkuen pois, tai ne hallitukset jossa SDP on ollut mukana. Erityisen hyvin Sipilänkään hallitus ei ole onnistunut. Ylipäätään suomalainen demokratia on kykenemätön uudistamaan Suomea. Hieno maa kuihtuu pois.

Niinistön hyvä arvosana liittyy tietysti ensi sijassa siihen että suomalaiset nyt yleensä arvostavat presidenttiä ja varsinkin jos tämä on äreä ja tykkää kyykyttää niitä poliitikkoja jotka tekevät varsinaisen työn.
Niinistön arvostus petaa ainoastaan kaksi vuotta jatkuneeseen iltapäivälehdistössä ostettuun aggressiiviseen vaalikampanjaan, mihin et saa mielipidettäsi sanottua. Niinistö on tasaisesti kosiskellut kaikkia suomalaisia, vuoroin Valttereilla ja polkupyörillä, soittamalla luonto-ohjelmiin ja lopuksi tekemällä julmuuksissaan vaalivauvan. Kyllä siinä on miehellä kova tahto jatkaa seuraavat kuusi vuotta tekemättä mitään. Niinistön paljasti kantansa kepittämällä rahakasan päältä kaikkein heikointa eli työtöntä, jokaiselle johtajalla on yleensä parempi tilannetaju. Tosin siinäkin haluttiin kertoa äänestäjille huoli, sääli vain että hän samalla haukkui äänestäjänsä. En malta odottaa sitä, että Niinistö joko häviää vaaleissa tai että henki pakenee miehestä. Muistan hänet ajalta enenen presidenttiyttä ja hän liputti silloinkin räikesäti Kokoomuksen väreissä (kuolema köyhille). En tiedä kenen presidentti tuo on ,ei ainakaan omani,mutta kansa on helppo ostaa muutamalla luulla.
Vastaa Hyvin argumentoitu (6)

ajatushyvä
25.12. 10:06

Ei monia taida kiinnostaa Suomen taloudellisen tilanteen paraneminen ja työttömyyden pieneneminen. Mukavampi on kuunnella Rinteen ”trumpmaisia” näkemyksiä, kuinka meillä menee kaikilta osin huonosti ja Sipilä on syypää kaikkeen. Ei ole väliä, ettei tilastot tue Rinteen väitteitä, mutta tälkainen vaihtoehtoinen tarina kuulostaa kivalta.
Vastaa Hyvin argumentoitu (6)

Piällysmiäs
25.12. 10:06

Näin Joulun aikaan tasa-arvo nousee pinnalle. Köyhien asia ei ole ollut kurssissa tän miljonääriporukan arvoissa. No, arvojahan ei ees ollu. Vaikka heikkona hetkenä niihin vedottiin, siniset perskärpäset piti saada pysymään mukana joo, joo miehinä. Sotesotkut ja hallintorekisteri jää mieleen. Ei näistä kiky kyykytystä enempää. Vaalit tulee, ja maalaiset äänestää miljonääri sipilää, tulo ja ulos?
Vastaa Hyvin argumentoitu (6)

Ramman
25.12. 10:07

konstantinus: Pihihän sitä saada jotain hömppäviihdettä joulun pyhiksikin.
En nyt sentään olisi tällaista kehdannut veistellä edes glögeissä.
Vastaa Hyvin argumentoitu (4)

Ramman
25.12. 10:08

sinuhe suomalainen: Se, ettei näihin yhteiskunnasta jatkuvasti luodattaviin ”puolueettomiin, riippumattomiin”(!?) erilaisiin tutkimuksiin osallistuta ei tosiasiassa ole maan kansalaisille mitenkään vaikea, kyse on monen vastaajan kohdalla vain siitä, että Suomen nykyjohtoon ei enää luoteta, eikä tahoihin, joiden on havaittu yhteiskunnassa tekevän työtä gallupeillaan maan hallituksen, hallituspuolueiden hyväksi / on myös koettu, Suomessa pitää valtaa kaikkivoipa, painostava, pakottava oikeistoklikki, jota toisaalta pelätään eikä haluta ilmaista omaa kantaa muuten kuin vaaleissa, joissa ainakin vielä vallitsee, suojaa vaalisalaisuus.

Jos Suomessa, Suomen johto / hallitsee, että suuri joukko maan kansalaisia alkaa olla julkisesti tällaisissa tutkimuksissa kantansa, on havaittu, alkaa julkinen mediamylly pyöriä, alkaa monikasvoinen painostus, jopa junttaustyyppinen mylly pyöriä niin, että on parempi tapa ”osallistua,” vaaleissa.

Samaan aikaan, kun maan monilla yhteiskuntakentillä on havaittu, tunnustettu erilaisen hämmingin, hädän ja ahdingon olevan lisääntymässä /
kuten myös Veikko Hursti, vähäosaisten joulujuhlan järjestäjä, on havainnut lisääntyneen, on uusimpien mediatietojen mukaan nykyhallituksen = nykyhallituspuolueiden suosio hiukan lisääntynyt, on päästy jopa tasoon 2015. Ajatella. Mistäs tämä sitten kertoo?
Se kertoo siitä, että maan parempiosaiset vain valmistautuvat tiukasti puolustamaan näiden parinkymmenen vuoden aikana maan oikeistohallitusten kanavoimia, heille järjestämiä ns. saavutettuja yhteiskunnallisia ja muita etuja, etuja, jotka on pumpattu ulos yhteiskunnasta erilaisina tukina, avustuksina, heitä suosivana lainsäädäntönä, jatkuvina työmarkkinajoustoina työntekijöltä. .

Arvelen vahvasti, he valmistautuvat muun yhteiskunnan tulevaan vastaiskuun, sillä, se taitaa olla tulossa, nääs, jatkuva nälkä, puute, pompottaminen,
simputtaminen, yhteiskunnallinen ja työelämän vedättäminen tekee ihmisen vihaiseksi, tekee tehtävänsä…..
On toimittajana vaikea olla tottelematta kun pomosi syö presidentin kanssa.
Vastaa Hyvin argumentoitu (3)

Piällysmiäs
25.12. 10:09

sinuhe suomalainen: Se, ettei näihin yhteiskunnasta jatkuvasti luodattaviin ”puolueettomiin, riippumattomiin”(!?) erilaisiin tutkimuksiin osallistuta ei tosiasiassa ole maan kansalaisille mitenkään vaikea, kyse on monen vastaajan kohdalla vain siitä, että Suomen nykyjohtoon ei enää luoteta, eikä tahoihin, joiden on havaittu yhteiskunnassa tekevän työtä gallupeillaan maan hallituksen, hallituspuolueiden hyväksi / on myös koettu, Suomessa pitää valtaa kaikkivoipa, painostava, pakottava oikeistoklikki, jota toisaalta pelätään eikä haluta ilmaista omaa kantaa muuten kuin vaaleissa, joissa ainakin vielä vallitsee, suojaa vaalisalaisuus.

Jos Suomessa, Suomen johto / hallitsee, että suuri joukko maan kansalaisia alkaa olla julkisesti tällaisissa tutkimuksissa kantansa, on havaittu, alkaa julkinen mediamylly pyöriä, alkaa monikasvoinen painostus, jopa junttaustyyppinen mylly pyöriä niin, että on parempi tapa ”osallistua,” vaaleissa.

Samaan aikaan, kun maan monilla yhteiskuntakentillä on havaittu, tunnustettu erilaisen hämmingin, hädän ja ahdingon olevan lisääntymässä /
kuten myös Veikko Hursti, vähäosaisten joulujuhlan järjestäjä, on havainnut lisääntyneen, on uusimpien mediatietojen mukaan nykyhallituksen = nykyhallituspuolueiden suosio hiukan lisääntynyt, on päästy jopa tasoon 2015. Ajatella. Mistäs tämä sitten kertoo?
Se kertoo siitä, että maan parempiosaiset vain valmistautuvat tiukasti puolustamaan näiden parinkymmenen vuoden aikana maan oikeistohallitusten kanavoimia, heille järjestämiä ns. saavutettuja yhteiskunnallisia ja muita etuja, etuja, jotka on pumpattu ulos yhteiskunnasta erilaisina tukina, avustuksina, heitä suosivana lainsäädäntönä, jatkuvina työmarkkinajoustoina työntekijöltä. .

Arvelen vahvasti, he valmistautuvat muun yhteiskunnan tulevaan vastaiskuun, sillä, se taitaa olla tulossa, nääs, jatkuva nälkä, puute, pompottaminen,
simputtaminen, yhteiskunnallinen ja työelämän vedättäminen tekee ihmisen vihaiseksi, tekee tehtävänsä…..
Hyvää analysointia…..
Vastaa Hyvin argumentoitu (2)

Ramman
25.12. 10:10

x2: Ne, jotka eivät ymmärrä taloutta, äänestävät joka tapauksessa vihreitä ja demareita.
Entä ne jotka ymmärtävät ja äänestävät silti? On jotenkin vaikea uskoa,että teillä itsellänne olisi korkeakoulu arvosanaa suurempi tietämys taloudesta.
Vastaa Hyvin argumentoitu (4)

jussi_saar
25.12. 10:12

Sanoilla on suuri mahti. Otsikko olisi myös voinut olla, että Sipilän hallituksen suosio on laskenut vuoden 2015 jälkeen 8 % yksikköä. Suomessa kokoomusta äänestää vuodesta toiseen noin runsas 20 % :ia äänestäjistä ja he ovat puolueuskollisia. Tällä kannutuksella kokoomus on ollut hallituspuolueena pitkään. Nyt hallitukseen on saatu oikein hyvä oikeistolainen kumileimasin eli ”siniset” tukemaan keskustan ja kokoomuksen hankkeita.”

(10:12)

HS:n artikkeli siis osoitteessa:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005501948.html

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.