Posts Tagged ‘blogi’

FANTASTISTA. Laura Rädyn palkka nousee, kun nousee kansanedustajaksi. Männistön palkka nousee kun nousee Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi. Kokoomus asialla.

keskiviikko, elokuu 27th, 2014

FANTASTISTA. Laura Rädyn palkka nousee, kun nousee kansanedustajaksi. Lasse Männistön palkka nousee kun nousee Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi. Kokoomus asialla.

HS kertoo, että ”Lasse Männistö valittiin Laura Rädyn sijaiseksi apulaiskaupungin­johtajaksi”.

Juttuun liittyvä ensimmäinen kommentti:
Kotikatsomosta

 21:03

Männistön nimitys on kaikkien poliittisten virkanimitysten äiti ja isä. Hänellä ei ole lainkaan johtamiskokemusta eikä lainkaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntemusta. Pelkkä kokoomuksen broileritehtaan tuote.

Merkillisemmäksi asian tekee se, että päittäin vaihto Rädyn kanssa merkitsee molemmille huomattavaa taloudellista etua. Männistön palkka lähes tuplaantuu ja Räty saa ministerinä puolet kansanedustajan palkasta ja puolet verottomista kansanedustajan kulukorvauksista ministeripalkkion päälle. Lieneekö sattumaa?

Tällaista on elo kokoomuksen Suomessa. Oma etu paras etu. Ihan sama, miten Helsingin huonosti toimivat julkiset sote-palvelut pelittävät.”

http://www.hs.fi/kaupunki/Lasse+M%C3%A4nnist%C3%B6+valittiin+
Laura+R%C3%A4dyn+sijaiseksi+apulaiskaupunginjohtajaksi/a1409120374676

Kommentteja on nyt klo 23;56 neljätoista.
En nyt niitä lukenut, muita, kun mieleeni juolahti lakiasioista, ja muistakin asioista, kirjoittavan Jyrki Virolaisen blogi, jossa hän tiistaina kertoi ennakkotietoja tästä vaihdosta ja siihen liittyvästä´näin:

”5. Luultavasti hyvät kaverukset Lasse Männistö ja Laura Räty päättivät junailla Kevan uudeksi toimitusjohtajaksi Lassen isän Jukka Männistön. Tämä on 60-vuotias varatuomari, joka on toiminut aiemmin Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön toimitusjohtajana ja puoluekannaltaan keskustalainen. Näin edes ”Kevan kepulaisilla” ei ollut mitään Jukan nimittämistä vastaan. Jukka Männistö ei kuitenkaan tarkkaan ottaen täyttänyt Kevan toimitusjohtajalta edellytettäviä pätevyysvaatimuksia. Mutta ei hätää, sillä Kevan hallitus, jota Laura Räty siis johti, junaili nopeasti asian ja päätti, että toimitusjohtajan pätevyysvaatimuksia muutetaan siten, että Jukka täytti ne. Viran pätevyysvaatimukset sorvataan siis sellaisiksi, että se henkilö, joka virkaan tai tehtävään aiotaan valita, täyttää ko. edellytykset.

6. Kyllähän tämä meiltä käy tai tämähän on helppoa kuin heinänteko, lienevät Laura ja Lasse hihitelleet yhdessä! Kelpo virkamiehenä Laura tietenkin jääväsi itsensä kokouksessa, kun Kevan hallitus päätti valita hänen hyvän ystävänsä isän uudeksi toimitusjohtajaksi. Mutta tuo on pelkkä sivuseikka, sillä selvää on, että tosiallisesti Männistön nimityksestä oli sovittu jo hyvissä ajoin ennen Kevan hallituksen kokousta. Kaikki meni täysin laillisesti – moraalista viis.

7. Siirtyessään Stubbin hallituksen ministeriksi Lauran bruttopalkka kuitenkin aleni noin 3000-4000 eurolla siitä, mitä hän ansaitsi apulaiskaupunginjohtajan virassa. Laura saa nyt ainoastaan ministerin palkan, kun sen sijaan kaikille muille ministereille maksetaan lisäksi osa heidän kansanedustajan palkastaan. Tästä päästäänkin juonittelun seuraavaan vaiheeseen eli siihen, että totta hemmetissä myös Laurasta täytyy tehdä kansanedustaja. Hän on Lassen ensimmäinen varamies ja pääsee nauttimaan myös kansanedustajan liksaa, jos Lasse poistuu eduskunnasta tämän vaalikauden loppuajaksi. No, sehän järjestyy siten, että Lasse hakee Lauran kaupunginjohtajan sijaisuutta, jolloin Lassen tilalle eduskuntaan nousee siis Laura. Ensi vuoden vaaleissa molemmat ponkaisevat sitten komeasti  eduskuntaan ja nousevat kumpikin ministereiksi. Näin on käymässä, sillä kerrotun mukaan Lasse olisi vahvoilla, kun Helsingin valtuusto päätäää Laura Rädyn sijaisesta.”

http://jyrkivirolainen.blogspot.fi/2014/08/870-tulisiko-ministerin-erota.html

Mitäpä tähän enää mitään lisäämään, muuta kuin se linkki, jossa kerroin Laura Rädyn ensimmäisetä kohelluksesta, siis siitä lapsilisien leikkaamisesta ja sen kompensoimisesta. Kannattaa muuten lukea sitten  Jyrki Virolaisen tiedot tästä Laura Rädyn osinkoverokikkailusta tässä samassa osoitteessa.

Viikkosanomat, Pertti Manninen. Keskiviikko 27.08.2914 klo 00:09

Lue myös!

http://viikkosanomat.fi/2014/08/22/lapsilisaleikkaus-valuikin-omaan-punttiin-kokoomus-vs-sdp/ 

Osa2. Markku Huuskon ruotsi-kyselyn kritiikistä ja uusia kommentteja 137:n jälkeen. Uusi Suomi. Elokuu 2013.

maanantai, elokuu 26th, 2013

Osa2.  Markku Huuskon ruotsi-kyselyn kritiikistä ja uusia kommentteja 137:n jälkeen. Uusi Suomi. Elokuu 2013.

Osa1:
viikkosanomat.fi/2013/08/25/raw-teksti-markku-huuskon-ruotsi-kyselyn-kritiikista-ja-137-kommenttia-kirjoitukseen-uusi-suomi-elokuu-2013/

Osa2:

LAINAUS ALKAA

Markku Gröndahl

Juuri näin.Miehän ossoonsavvoo,jotenkin.

Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka

Muinaisina aikoina oli sellaisiakin ruotsinkielisiä, jotka halusivat nostaa kansan asemaa, ja he arvostivat Suomen kieltä ja mieltä.

mutta he olivat sivistyneitä, myös sisäisesti.

Nykyisin on näitä sveitsinkajaaninvenäjänkikösuomenruotsitettuja biaudetteja, jotka tulevat kertomaan meille, että mitä me voimme sanoa ja miten äänähdellä, jotta olisimme ylioppilastason fiinejä immeisiä. Mutta meidän pitää kait ymmärtää heitäkin, eikä kovin vihapuheiseksi yltyä, koska he ovat oppineet…ehkä heille on kerrottu jo lapsina tarinoita siitä miten faster-freudenthal kertoi pienestä ja alkukantaisesta suomenkielisestä köyhästä rahvaasta, ja sen tavoista. Eivät osaa edes veistä ja haarukkaa käyttää, vaan puulusikalla reppanat vähät appeensa puukupista kauhovat, jos eivät sitten peräti reunasta ryystä.

pitää laittaa ;), vaikka haluttais laittaa :D, ettei tule vihapuheiseksi tai peräti yberfyhreriksi taas kutsutuksi:

https://www.youtube.com/watch?v=EItsKOxPOcI

Jonne Jokinen

Kyllä pikemminkin Markku Huusko aliarvioi kansaa, jos luulee, ettei kansa voi löytää kolmesta vaihtoehdosta (kyllä, ei, en osaa sanoa) itselleen sopivinta, vaan jotenkin satunnaisesti valitsee näitä…

Markku Huusko ei selvästi kannata täydellistä pakkoruotsin poistoa, joten hän varmasti vastaisi joko ”ei” tai ”en osaa sanoa”. Lähes kaksi kolmasosaa (63%) kansasta sen sijaan kannattaa täydellistä pakkoruotsin poistoa. Mikä tässä on epäselvää? Mikä tässä on ongelma?

Kansan tahto on päivänselvä. Täysin vastaavia tuloksia on saatu aina ennenkin näistä gallupeista. Pakkoruotsi pois (kokonaan) ja sillä siisti. Se on kansan tahto, ja se on myös järjen tahto. Lukekoot ken haluaa, mutta pakkotuputtamiselle ei kiitos.

Käyttäjän TiuskeaRakki kuva
Eero Nevalainen

Tottakai suora kysymys voidaan kysyä, miksei voitaisi — varsinkin kun ruotsin suosiosta ja varauksettomasta koko kansan nauttimasta tuesta kuulee legendaa jatkuvasti. Pitäähän tuo väite voida testata. Jos ihmiset kokevat tulevansa kysymyksellä aliarvioiduiksi ja näkevät, että ruotsia ei voida poistaa, he toivottavasti vastaavat että he kannattavat pakkoruotsia, tai että eivät osaa sanoa, koska kysymyksenasettelu on ongelmallinen.

Tästä asiasta ei tosiaan voi keskustella järjellisesti jos koko keskustelu itsessään pitää vetää aina johonkin loputtomaan suohon niistä kaikista aspekteista joiden kohdalla ruotsin pakollisuutta pitää harkita. Sinun hyväksymäsi kysymyksenasettelu olisi varmaan parikymmentä sivua pitkä monivalintakysymys…

LAINAUS LOPPUUViikkosanomat. Pertti Manninen. Maanantai 2013-08-26 01:04

 

Raw-teksti Markku Huuskon ruotsi-kyselyn kritiikistä ja 137 kommenttia kirjoitukseen. Uusi Suomi. Elokuu 2013.

sunnuntai, elokuu 25th, 2013

Raw-teksti Markku Huuskon ruotsi-kyselyn kritiikistä ja 137 kommenttia kirjoitukseen. Uusi Suomi. Elokuu 2013.

LAINAUS ALKAA

http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147882-yle-aliarvioi-kansaa-tyhmistavalla-ruotsi-kyselyllaan

Yle aliarvioi kansaa tyhmistävällä ruotsi-kyselyllään

PuheenvuoroVapaavuoroKirjaudu ja osallistu keskusteluun!

Markku Huusko
Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.
Löydät minut myös täältä
http://www.facebook.com/markku.huusko.56?ref=tn_tnmn https://twitter.com/markkuhuusko
Näytä koko profiili

——

Markku Huusko

Yle aliarvioi kansaa tyhmistävällä ruotsi-kyselyllään

25.8.2013 18:19 Markku Huusko 137 kommenttia ilmoita asiaton viesti

Yleisradio on teettänyt verorahoillamme kyselyn, jonka tuloksia se on viikonloppuna laajalti uutisissaan toistanut. Yle kertoo nettisivuillaan, että alihankkijana käytetty tutkimusyritys kysyi yli tuhannelta ihmiseltä puhelimitse, pitäisikö ruotsin kielen olla vapaavalintainen kouluaine.

Kysymys on järjettömän yksinkertaistava ja haastateltavia aliarvioiva. Se kun ei ole ottanut huomioon, että ruotsin kieli voisi nimittäin olla vapaavalintainen jossain vaiheessa opintoja ja jossain vaiheessa ei.

Ruotsi voisi olla täysin vapaavalintainen oppiaine esimerkiksi ammattikoulussa ja lukiossa, mutta peruskoulussa ei. Tai voisi se olla jollain peruskoulunkin luokalla valinnainen ja jollain taas ei.

Toisaalta ruotsi voisi olla vapaavalintainen jossain osassa maata ja osassa ei – tai jossain kunnassa kyllä ja toisessa ei.

Yle haluaa jakaa kansaa kahtia tyhmistävällä ruotsi-kysymyksellään. Samaa tekevät jotkut poliittiset puolueet jumittumalla yhtä naurettaviin eipäs-juupas-asetelmiin.

Niin kauan kuin kysymys on noin pelkistävä kuin Ylen kyselyssä se on ollut, ei sisällöllinen keskustelu ruotsin kielen opiskelusta Suomessa etene yhtään mihinkään.

 

Kommentoi 137 kommenttia

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
❤ 14Suosittele
14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. – Näytä suosittelijat

Tietoa suosittelusta

❤ 17Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 18:24
Vastaus kansalta oli kuitenkin että huishuis pois pakkoruotsi, kaikista opinnoista.

Ei ole mitään keskusteltavaa, demokratiassa päättää enemmistö.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
1.
❤ 3Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 18:45
– Nimittäin keskusteltu on jo niin h*lkkarin paljon, ja ratkaisu on selvä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
9.
❤ 2Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko
25.8.2013 18:50
Kannatan ajatusta, että ruotsin kielen opiskelu voisi olla suomenkielisille nykyistä vapaaehtoisempaa. Esimerkiksi itäsuomalaisessa ammattikoulussa tai lukiossa ruotsi ei liene ihan välttämättömyys.

Itse olen pohdiskellut ajatusta vain yhden vuoden ruotsi-pakollisuudesta peruskoulun yläluokilla koko maassa:

http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/14703…

Jyrkkä joko-tai ei sovi tähänkään poliittiseen kysymykseen, kuten ei niin moneen muuhunkaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
13.
❤ 15Käyttäjän JuhaHamalainen kuva
Juha Hämäläinen
25.8.2013 19:06
Herra Huusko päätoimittaa kilpailevaa media ja ilman US-veroa.

Miksi te ette tee omalle sivullenne äänestyksiä vastaavista kysymyksistä useammalla vaihtoehdolla ?

Näin timperinä en usein hauku kavereiden tapoja tehdä työnsä vaan näytän omalla työlläni paremman tein lopputulokseen. Toimii mielestäni paremmin!

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
30.
❤ 1
Pentti Juhani Järvinen
25.8.2013 20:47 Vastaus kommenttiin #30
Hyvä kysymys! Suomessa ns.”meediot,” medioita ei oikein ole, on aivopesty ujuttamaan kansalaisten alitajuntaan kaikenlaista sairasta puppua, kun se on maan tapa ja sen hallinnon perinne. Itse asiaa on aina vältettävä!

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
86.
❤ 2
pekka piippo
25.8.2013 19:45
Mihinhän muuhun meidän verorahamme menevät! Muun muassa RKP:een,lähinnä, vaatimaan pakkoruotsitukseen ja ”Suomi on ruotsalainen” ohjelmiin

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
44.

Käyttäjän MarkkuGrndahl kuva
Markku Gröndahl
25.8.2013 22:24
Näin.On käsittämätöntä jatkaa mantraa juupas/eipäs.
Suomeen kuuluu ruotsin kieli. Se on selvä ja sen tulee myös näin olla.
Sitten kun aletaan keskustella siitä mitä lisäksi tulisi pakollistaa, onkin vaikeaa.
Ollaan nyt suomenruotsalaisia tai ruotsinsuomalaisia kaikesta huolimatta ja juuri sen takia.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
110.
❤ 18Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen
25.8.2013 18:26
”ruotsin kieli voisi nimittäin olla vapaavalintainen jossain vaiheessa opintoja”

Mitäs järkeä on pitää ruotsia pakollisena missään vaiheessa opintoja?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
2.
❤ 3Käyttäjän JouniNordman kuva
Jouni Nordman
25.8.2013 18:32
Tässä kysymyksen aselletlussa varmaan se harmittaa sivistyneinä itseään pitäviä, se että itse aihe on negatiivinen heille, josata ei millään voida kansaa saada muodostettua sellaista kysymystä, että sillä voitaisiin saada manipuloitua mieluin tulos.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
3.
❤ 4Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:19
Pattitilanne ja arvovaltakysymys pakkoruotsiin hirttäytyneille Rkp:lle ja sen apupuolueille.

Ei ole sattumaa,että nyt kun Keskusta on nousussa tarjoaa Rkp vaaliliittoa EU-vaaleissa ja vastineeksi vaalikampanjan rahoitusta.

Mielenkiintoista seurata miten ”oppositiopuolue” Keskusta reagoi. Noin tämä epädemokraattinen järjestelmä pyörii.

Nyt vaan on some ja vanha media tippuu kansan kyydistä:)

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
60.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 20:26
”Nyt vaan on some ja vanha media tippuu kansan kyydistä:)”

Somessa voi kimittää ihan mitä vaan, mutta toistaiseksi somessakaan ei ole tullut ratkaistua, mitä sitten kun pakkoruotsi poistuu. Käytäntö on näköjään huutaa mitä ikinä halutaan, mutta ei ole tarjolla yhteistä uutta järjestelmää. Ryytikin tietää hyvin, kun on asiaan huolella perehtynyt, että jotain pitää olla tilalla. Siitä johtuen, kitinä jatkuu mutta mitään ei tapahdu.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
63.
❤ 2Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 20:29 Vastaus kommenttiin #63
Vaikka enkkua/matikkaa/äikkää lisää? Onnistuu kaikkialla.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
68.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 20:31 Vastaus kommenttiin #68
Ei lisää kielitaitoja mitenkään. Next!

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
71.
❤ 2Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 20:33 Vastaus kommenttiin #71
Taito- ja taideaineita, liikuntaa: kosketusta todellisuuteen, maailmaan vaikuttamista … siitä lähtee ymmärtäminen. Kielet ovat tärkeydessä kaukana takana.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
73.
Käyttäjän KakeKellovirta kuva
Kake Kellovirta
25.8.2013 20:40 Vastaus kommenttiin #63
Jotain pitää olla tilalla? Eihän ruotsin valinnaisuus poista sitä opinto-ohjelmasta?? Olisi vain pakollinen vieras kieli. Vai missaanko tässä jotain???

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
78.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 20:43 Vastaus kommenttiin #78
”Jotain pitää olla tilalla? Eihän ruotsin valinnaisuus poista sitä opinto-ohjelmasta?? Olisi vain pakollinen vieras kieli. Vai missaanko tässä jotain??”

Aika paljonkin.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
80.
❤ 1Käyttäjän KakeKellovirta kuva
Kake Kellovirta
25.8.2013 20:43 Vastaus kommenttiin #80
Valista tyhmempiä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
83.
❤ 1
Pentti Juhani Järvinen
25.8.2013 20:57
Kepu on ”riippuvainen” kylätason poliittisesta kaupankäynnistä; sen se hallitsee. Siihen kuuluu, että kaupankäyjä saa jotakin omaan taskuun; se on lähes aina ensi ehto. Sen hyväksymien avaa myös oven – yleensä ottaen – maksaviin piireihin.

Kekkonen hyväksytti itsensä aikoinaan ”vesi- ja rantaoikeuksia” hankkijana yrityksille, jotka niitä tarvitsivat. Yrityksiä tarvittiin myös. Epäselvin osa jutuissa oli Kekkosen tarve. Virolaisen ”Vironperästä” oli myös huhuja. Oliko se alunperin ”saksalaista omaisuutta,” jonka hän hankki erikoisin ehdoin ruotsalaisten kautta?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
90.
❤ 4
Olli Väisälä
25.8.2013 21:18
Tarkoitatko, että itseään sivistyneenä pitävät noin yleensä kannattavat pakkoruotsia? Kummallinen käsitys!

Tiedän vaikka kuinka paljon korkeakoulutettuja (tohtoreita, professoreita ym.), jotka vastustavat pakkoruotsia. Kuulun itsekin heihin; pidän itseäni sivistyneenä.

Eiköhän sivistyneistöltä noin pääosin löydy keskimääräistä parempi kyky ymmärtää järkiperusteita sekä myös suhteellisuudentajua, ja jos nämä ominaisuudet löytyvät, ei pakkoruotsin kannalle päätyminen vaikuta kovin todennäköiseltä.

Kaikki gallup-kysymykset yksinkertaistavat asioita. Minusta on kummallista, että Huusko ottaa tämän silmätikukseen, kun asia on kuitenkin varsin selkeä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
96.
❤ 2Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 18:33
En ole missään vaiheessa ymmärtänyt sitä, että koko ”pakkoruotsikysymyksellä” olisi vain kaksi puolta, joista pitää valita jompikumpi. Asiahan on huomattavasti monimutkaisempi.

Kuten tutkija Saukkonen sanoi haastattelussa:

”–Osa niistä kansanedustajista, jotka ovat vaalikoneessa kannattaneet pakkoruotsista luopumista, eivät todennäköisesti ole silloin ajatelleet näitä laajempia seurauksia, Saukkonen arvioi.”

Tämä on vain yksi seikka niistä kymmenistä, miksi tämä ei ole mustavalkoinen asia.

Meille ei ole tarjottu yhtäkään vaihtoehtoa, johon kaikki voisivat yhtyä. Motiiveja ruotsikysymykseen on kymmeniä erilaisia, pätevää ratkaisua jatkoon ei ole olemassakaan. Vielä.

”Vapaa kielivalinta” on täysin tyhjä käsite. Jokaisella on siitä oma eriävä tulkintansa.

Olen samaa mieltä Markun kanssa tyhmästä kahtiajaosta.

Kirjailija Itkosella oli myös erittäin naseva näkemys asiasta
Hesarissa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
4.
❤ 2Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen
25.8.2013 18:44
Tänään kävin muitten asioiden ohessa väitöskirjaa (ei liity millään muotoa kieliin vaan enemmänkin historiaan)tekevän henkilön kanssa keskustelua ruotsin kielen asemasta. Tulimme Ylen kyselystä samoihin johtopäätöksiin kuin Huusko. Samoin kuten Petra tuo esille; kysymys on paljon laajemmasta asiasta.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
8.
Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari
25.8.2013 20:58
Johan nyt toki. Kontekstuaalisuus on merkittävä tekijä oppimisen, ymmärtämisen ja motivaationkin vuoksi.
Perspektiivinä äitimuori luki pitkän saksan ja lyhyen englannin, me lapset taas päin vastoin. Molemmat sukupolvet opiskelivat ruotsiakin, vaikkei se ollut hänelle ei edes meille lain mukaan pakollinen aine. Tarjontaa vain ei ollut muista. Nyt on. Jopa Lapuan lukiossa on tarjottu mm. espanjaa. jo 1990-luvulla.
Maailma muuttuu.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
91.
❤ 7Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen
25.8.2013 18:51
”En ole missään vaiheessa ymmärtänyt sitä, että koko ”pakkoruotsikysymyksellä” olisi vain kaksi puolta”

Ymmärtämättömyys on täysin hyväksyttävää varsinkin jos sen itse myöntää. Pakko vai ei pakko on selkeä ja yksiselitteinen valinta tässäkin asiassa eikä pakon tueksi ole olemassa mitään perusteltua syytä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
14.
❤ 3Käyttäjän MikaOksanen1 kuva
Mika Oksanen
25.8.2013 20:08
Petra, asia ei ole ollenkaan monimutkainen. Suurin osa suomenkielisistä ei ole tarvinnut ruotsin kieltä mihinkään, eikä tule tarvitsemaankaan.

Kahtiajako tulee vähenemään, kun Sinun kaltaisesi lopettavat taistelun tuulimyllyjä vastaan. Jos kannatat demokratiaa, kannatat myös vapaaehtoista ruotsin kielen opetusta.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
53.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 20:29
Onko sinusta hyvä idea vaan ideoida, ja teettää muilla työt? Kysymys on ratkaisematta, eikä siitä luisteta menemällä siitä mistä aita on matalin.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
66.
Käyttäjän KakeKellovirta kuva
Kake Kellovirta
25.8.2013 20:43 Vastaus kommenttiin #66
Meni edellinen kommenti vahingossa väärään paikkaan mutt laitetaan uudestaan tännekin.

Eli jotain pitää olla tilalla? Eihän ruotsin valinnaisuus poista sitä opinto-ohjelmasta?? Olisi vain pakollinen vieras kieli. Vai missaanko tässä jotain???

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
79.
❤ 4
Pentti Juhani Järvinen
25.8.2013 20:44
”Vapaa kielivalinta” on todella täysin tyhjä – lisäksi idioottimainen kysymys. Suomeen syntyneiden tulee opiskella ja osata Suomea, jos he haluavat asioida maan hallinnossa. Siinä kaikki. Se vastaa käytäntöjä muualla – sivistyneessä ja rationaalissa maailmassa. Perinnäiset yksikieliset alueet voivat – ja saavat – järjestää kansalaispalvelujaan itse, julkisella tuella jos se on tarpeen.

Ja ”valinnan vapauksia” takaavat perustuslait sivistyneissä maissa. Ne myös rajoittavat, ja selvästi, niitä pakkoja ja velvoitteita joita valtio tai muu julkinen valta voi vaatia kansalaisilta. Ei se voi vaatia missään sivistysmaassa, että yli viisi miljoonaa oppii pientä muurretta, koska sitä puhuu maassa alle 50 000 asukasta, jotka eivät osaa sen omaa kieltä.

Ja lisäksi valtion ja julkisen vallan voi vaatia helpottavan kansalaisten mahdollisuutta oppia nopeasti ja vähin kustannuksin vieraita kieliä. Mahdollisuuden voi järjestää mm. kirjastoihin. Sen voi tehdä murto-osalla niistä kustannuksista, joita hyödytön ja mieletön ”ruotsittaminen” aiheuttaa. Vieraan kielen perustat voi oppia muutamassa viikossa, ml. ilman opettajaa.

Elämme 2000-luvulla. Mahdollisuudet ovat toiset kuin 1700-luvulla.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
84.
❤ 2Käyttäjän reijaharkonen kuva
Reija Härkönen
25.8.2013 18:37
Totta, kysely on hyvä esimerkki asiantuntemattomasti tehdystä gallupista.

Pitäisi myös olla tiedossa, mitä se vapaaehtoisuus tarkoittaisi: mitä kieliä olisi sitten vapaaehtoisesti valittavissa ja jos olisi useampia vaihtoehtoja, kuinka se pystyttäisiin tasa-arvoisesti toteuttamaan kaikissa kouluissa ja kuka sen lystin maksaisi.

Ruotsin kieltä suomenkielisille ja suomen kieltä ruotsinkielisille pitäisi opettaa siten, että siihen liittyisi paljon motivoivaa oheistoimintaa, bonuksia, palkintoja, kesätyöpaikkoja, harjoittelupaikkoja ja monenlaista mukavaa tekemistä. Pitäisi myös saattaa yhteen suomenkieliset ja ruotsinkieliset nuoret opettamaan toinen toisiaan ja vaihtamaan kulttuurielämyksiä.

Ruotsin kielen opetuksessa tulisi myös päästä suomenruotsalaisten opettajien hegemoniasta: pitäisi kutsua vierasopettajia Ruotsista ja aktiivisesti järjestää kesäharjoittelupaikkoja Ruotsiin ja ruotsalaisille (myös ruotsinsuomalaisille) Suomeen oppimaan suomea ja suomalaista kulttuuria. Ihan suotta elämme omissa poteroissamme ilman oikeastaan minkäänlaista nuorten opiskelijavaihtoa samaan aikaan kun valtavat määrät nuoria matkustaa vaihto-oppilaiksi kauas Atlantin taakse.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
5.
❤ 3Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen
25.8.2013 18:47
”Pitäisi myös saattaa yhteen suomenkieliset ja ruotsinkieliset”

5%-95%, eli ei toimi, mistäs ruotsinkielisiä löytyy koko Suomeen?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
10.
Käyttäjän reijaharkonen kuva
Reija Härkönen
25.8.2013 18:56
Ruotsista.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
21.
❤ 11Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen
25.8.2013 19:04 Vastaus kommenttiin #21
Lähinnä vaikuttaa siltä että pakon puolustajat ovat aivan pihalla ja yrittävät selitellä ummet ja lammet älyttömyyksiä pakon perusteluiksi kun faktat ja empiirinen tieto ovat hakusessa. Peruutuspeiliin katsomalla ei Suomea rakenneta ja impiwaara on historiaa sanoi joku nykyisessä hallituksessa vaikuttava poliitikko.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
27.
❤ 1Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 19:08 Vastaus kommenttiin #27
Millä lailla pakon poisto rakentaa Suomen ja opettaa meille paremmat kielitaidot?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
32.
❤ 9Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen
25.8.2013 19:19 Vastaus kommenttiin #32
”Millä lailla pakon poisto rakentaa Suomen ja opettaa meille paremmat kielitaidot?”

Voisihan tuota ajatella järjelläkin, loogisesti ruotsin opiskelun pakollisuuden lopettaminen vapauttaisi oppilaiden ajan muiden kielten opiskeluun.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
35.
❤ 2Käyttäjän MikaOksanen1 kuva
Mika Oksanen
25.8.2013 20:11 Vastaus kommenttiin #32
Olisi ryhdikästä myöntää, että ajat vain ruotsinkielisten etuoikeuksia. Muuten ei tuota soopaa pysty mitenkään käsittämään.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
55.
❤ 1Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 20:34 Vastaus kommenttiin #55
Aha. Millä logiikalla kommenttini myötäilevät juuri ruotsinkielisten etuoikeuksia (ja mitä ihmeen ”etuoikeuksia” :D ).

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
74.
❤ 8Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:23 Vastaus kommenttiin #32
Kysymys tulisi kohdistaa pakkosuomen jo poistaneelle Ahvenanmaalle.

Ahvenanmaalla perusteltiin pakkosuomen poistoa sillä,että se antaa tilaa suurten eurooppalaisten kielten opiskelulle.

Sama peruste käy pakkoruotsin poistamiselle Manner-Suomessa.

Jostain syystä pelisäännöt vaihtuvat Kihdin selän kohdalle näissä asioissa. Eikä pakon kannattajat ole ihan syyttömiä kaksilla säännöillä pelaamiseen.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
62.
❤ 2
Pentti Juhani Järvinen
25.8.2013 21:06 Vastaus kommenttiin #62
Eikö Ahvenanmaan esimerkkiä tule välttää? Se kun on hiukan liian selvä! Idea tässä ruotsittamisessa on pitää yllä täystyhjiä hölötyksiä. Ja eikö pakkoruotsia tarvitse, jos haluaa aterioida Donnerin kanssa. Siinä on selvä ja vakuuttava peruste sille. (Siis haarukalle ja veitselle – pitikö niitä pitää myös oikeissa käsissä?)

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
93.
❤ 1Käyttäjän KakeKellovirta kuva
Kake Kellovirta
25.8.2013 20:52 Vastaus kommenttiin #32
Käsittääkseni taito sinänsä on yksillölistä. Vastaheitto, miten pakkoruotsi parantaa kielitatoja?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
89.
Matti Mottonen
25.8.2013 22:50 Vastaus kommenttiin #89
Huonosti.

Se on antanut harvalle oikean kielitaidon, usealle muodollisen.
Ankkalammikko on pysynyt silti pääosin omana pikku piirinään.

Hyvää pakkoruotsissa on se, että aiemmin ruotsinkielisille läänitetyt virat on jaettu tasaisemmin.

Vain sijoituspankkiireissa ruotsinkielisillä on yliedustus.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
119.
❤ 3Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:59 Vastaus kommenttiin #27
Pakon kannattajat on niitä hyvinvointivaltion ihmisiä,jotka haluavat ulkoistaa itseään koskevien asioiden päätöksenteon valtiolle,valtion viranomaisille.

Mihin ”innovatiivisessa” Suomessa tarvitaan ihmisiä,joille valtiovallan pitää kertoo mitä kieltä heidän on opiskeltava?

Korostetaan globalisaatiota ja kansainvälistymistä. Lääkkeeksi Suomen poliittinen johto tarjoaa siihen pakollisia ruotsin opintoja:D

Tilanne on täysin naurettava. Kun kansa alkaa nauramaan johtajilleen on johtajien peli menetetty. Niillä kohdin tilanne on jo kovasti.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
49.
❤ 2Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:43 Vastaus kommenttiin #27
Muutosvastarintaa se vain on.

Kun hallitus puhuu rakennemuutoksesta niin sen voisi aloittaa keinotekoisesta pakkoruotsi-infrasta. Siellä sitä perkaamista olisi.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
82.
❤ 1Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 18:49
Onko opiskelijavaihto Ruotsin kanssa loppunut kokonaan? Ennen ainakin joidenkin ystävyyskaupunkien välillä oli vaihtoa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
11.
❤ 1Käyttäjän reijaharkonen kuva
Reija Härkönen
25.8.2013 18:55
On sitä varmasti vieläkin. Mutta se on kuitenkin maidemme läheisyyteen ja monenmoisiin mahdollisuuksiin nähden mielestäni ollut aina todella vähäistä ja näkymätöntä.

Nyt, kun maat ovat taloudellisesti lähempänä toisiaan eikä tilanne ole enää se, että huonossa jamassa olevat suomalaiset hakeutuvat Ruotsiin töihin, pitäisi tilanne mielestäni päivittää ihan toiselle tasolle. Molempien maiden pitäisi ottaa aivan toisella lailla hyöty irti toinen toisistaan talouden ja kulttuurin ja kaikilla elämän aloilla.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
18.
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 19:05 Vastaus kommenttiin #18
Rajaseuduilla kai on aika paljon yhteistyötä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
29.
Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen
25.8.2013 19:11 Vastaus kommenttiin #29
Jopa terveyskeskukset päivystävät vuorotellen.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
33.
❤ 2Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:00
Niin suomenkieliset pohjoismaalaiset voisivat opettaa suomea muille pohjoismaalaisille vaihdon avulla.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
50.
❤ 1Käyttäjän reijaharkonen kuva
Reija Härkönen
25.8.2013 20:30 Vastaus kommenttiin #50
Juuri niin. Ruotsalaisille olisi todella hyödyllistä oppia suomea, aivan samalla lailla kuin meikäläisille olisi hyödyllistä oppia ruotsia. Emme ole enää köyhä pikkuveli, joka lähettää halpaa työvoimaa Ruotsiin, vaan molemmat maat voisivat paljon enemmän ottaa irti toisistaan ja toisten työ-, elinkeino- ja asuntomarkkinoista ja kulttuurielämästä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
70.
❤ 1Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:39
Pohjola-Nordenissa olen ollut jäsenenä minäkin. Yleinen ilmapiiri oli se,että suomen kieli ei ole pohjoismaalainen kieli. Eikä suomenkielisiä pohjoismaalaisia edes tunnettu käsitteenä. Lopetin jäsenmaksun aikanaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
77.
❤ 1Käyttäjän VeikkoP kuva
Veikko Penttinen
25.8.2013 18:51
Voi Reija.., Reija.., taas.., Mitäs tuo lysti sitten maksaisi ja kuka sen maksaisi ja ennen kaikea miksi?

Sanoppa jostain maailmaa esimerkki missä noin toimitaan. Vaikea uskoa, että ainoastaa Suomella on maailman erikoisin ja mallikkain kieliongelma.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
15.
❤ 1Käyttäjän reijaharkonen kuva
Reija Härkönen
25.8.2013 18:56
Miksei Suomi voisi hoitaa ongelmiaan erikoisimmin ja mallikkaimmin?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
20.
❤ 4
Arja-Leena Hilska
25.8.2013 19:01
Reijalla realismin taju on kateissa:

”Pitäisi myös saattaa yhteen suomenkieliset ja ruotsinkieliset nuoret opettamaan toinen toisiaan ja vaihtamaan kulttuurielämyksiä.”

Tarkoitatko Suomen ruotsinkielisiä nuoria? Heitä ei päästetä edes samalle koulupihalle samaan aikaan suomenkielisten kanssa. Ja miten 5% vähemmistön nuoret riittäisivät 95% enemmistön kielenopettajiksi? Muistaakseni myös RKPn taholta on sanottu, että heidän nuoriaan ei voi velvoittaa suomenkielisten ruotsinopettajiksi.

Tarkoitatko ikätovereita Ruotsista? Mitenhän luulet heillä riittävän halua alkaa opettamaan suomalaisnuoria? Mieluummin he viettävät aikaa esim espanjan-, italian, ranskankielisten nuorten kanssa, oppiakseen itse isoja maailmankieliä.

”Ihan suotta elämme omissa poteroissamme ilman oikeastaan minkäänlaista nuorten opiskelijavaihtoa samaan aikaan kun valtavat määrät nuoria matkustaa vaihto-oppilaiksi kauas Atlantin taakse.”

Sattumalta tiedän oman työni kautta, miten vaikea on saada ruotsalaisnuoria houkuteltua vaihtojaksoille Suomeen, esim jonnekin Pihtiputaalle tai Pudasjärvelle.
Vaihto Keski- ja Etelä-Eurooppaan tai USAhan tai Britanniaan kiinnostaa moninverroin enemmän.

Reija, vieraan kielen pakotus ei yksinkertaisesti toimi, kun kielen hyödyttömyys on ilmiselvä, myös alaikäiselle. Lapsikin kuitenkin tajuaa, miten paljon iloa ja hyötyä on englannin osaamisesta ja siksi haluaa sitä oppia.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
26.
❤ 2Käyttäjän reijaharkonen kuva
Reija Härkönen
25.8.2013 19:07
Kaikki riippuu motivoinnista. Sekä Suomella että Ruotsilla olisi loistavat mahdollisuudet houkutella naapurimaan nuoria erilaisiin tapahtumiin. Siihen ei vain jostain syystä ole ryhdytty. Nuoria houkuttavat kuitenkin hyvät työ- ja harjoittelupaikat, mahdollisuus tienata, hyvät harrastusmahdollisuudet ja tapahtumat. Kahden läheisin maan välillä tuollainen tulisi perheille paljon edullisemmaksi.

Se, että ruotsin kieli olisi hyödytöntä, on puppua. Jos suomalaiset osaisivat ruotsia paremmin, meillä olisi paljon suuremmat kotimarkkinat.

Siinä olet oikeassa, että nykyään on aivan liian vähän kanssakäymistä suomenkielisten ja ruotsinkielisten lasten välillä. Sitä täytyisi ehdottomasti lisätä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
31.
❤ 3Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 19:12 Vastaus kommenttiin #31
Ennen Ylen televisiokanavalta tuli ruotsinkielistä ohjelmaa muun ohessa. Kun myöhästyi pääuutisista, saattoi aina katsoa ruotsinkieliset. Lapset katsoivat molemmat ohjelmat. Tämä oli normaalia. Mielestäni kanavien eristäminen toisistaan oli virhe joka antoi outoa signaalia ihmisille.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
34.
❤ 1Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:36 Vastaus kommenttiin #34
Se on outoa,että maailman ainoassa valtiossa jossa suomi on edes osassa maata kansalliskieli, ei valtion yleisradioyhtiön julkisen palvelun tehtävään kuulu edes suomenkielinen tv-kanava.

Jos joku on sellaisen havainnut niin kertokoon missä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
75.
❤ 2Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 19:37 Vastaus kommenttiin #31
”Kaikki riippuu motivoinnista”

Valehdellako pitäisi?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
39.
❤ 2Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:28 Vastaus kommenttiin #31
Virossa järjestetään suomen kielen olympialaiset kouluissa joissa luetaan suomea. Palkinnot mm. matkoja Suomeen.

Ruotsissa voitaisiin järjestää samanlaisia suomen kielen olympialaisia ja voittajille matkoja Suomeen puhumaan suomea.

Kysyin kerran eräältä tunnetulta nordistilta miksi tuo ei käy Ruotsissa.
Vastaus: Siellä on sellainen ilmapiiri että se ei käy.

Hän työnsä puolesta kuuluisi edistää pohjoismaista yhteistyötä,mutta se tarkoittaa että ei ainakaan edistetä mitenkään symmetriaa pohjoismaisessa yhteistyössä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
65.
❤ 1Käyttäjän reijaharkonen kuva
Reija Härkönen
25.8.2013 20:36 Vastaus kommenttiin #65
Kuten tuolla jo aikaisemminkin kommentoin, asiaan on historialliset syynsä, olemme olleet taloudellisista syistä alisteisessa asemassa Ruotsiin nähden. Nyt tilanne on muuttunut ja asenteidenkin olisi muututtava.

Kyllä asia on kiinni myös meistä suomalaisista, emme takuulla ole tarpeeksi tehneet töitä yhteyksin lisäämiseksi ja asenteitakin pitäisi muuttaa. Yhteistyötä pitäisi lisätä monella saralla, ihan tavallisten ihmisten, yritysten ja laitosten kesken, kun siitä nyt vastaavat vain jotkut nuutuneet yhdistykset. Meillä jäävät Ruotsin markkinat aivan liian vähäiselle huomiolle ja hyödyntämättä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
76.
Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski
25.8.2013 22:59 Vastaus kommenttiin #65
No mikä estäisi Suomen valtiota järjestämästä kyseistä kilpailua vaikka sadassa maassa ja tarjota verovaroin se kahden neljän viikon reissu Suomeen.

Ei varmasti niin hurjan kalliiksi tulisi.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
126.
❤ 2
Matti Mottonen
25.8.2013 22:55 Vastaus kommenttiin #31
”Jos suomalaiset osaisivat ruotsia paremmin, meillä olisi paljon suuremmat kotimarkkinat.”

Olipa päivän puppu.
Jos suomalaiset osaisivat venäjää, meillä vasta suuri kotimarkkina olisikin.

Suomenkieliset lapset eivät näe ruotsinkielisiä kuin tennisseurassa, golfaamasa, ratsastamassa tai veneilemässä.

Miksi suomenruotsalaisia ei ole opettamassa edes ruotsinkieltä suomenkielisille? Ruotsista heitä on turha odottaa…

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
122.
❤ 1Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 18:38
Tää on sitä nykyistä digirajoiteisuutta: valitse peukku alas tai ylös, se on yksinkertaisinta.
Jos kyselyssä olisi ollut noin monta muuttujaa kuin ehdotat sen teettäminen olisi tuhlannut turhaan paljon enemmän meidän verorahojamme.
Minusta kaikki kieliopetus pitäisi olla mahdollisimman vapaavalinteista jo pedagogisista syistä. Sillai oppimistulokset ovat ihan toista luokkaa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
6.
❤ 8Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki
25.8.2013 18:41
Ei kai Päätoimittaja yritä nyt avauksellaan johdatella lukijoitaan? Tämä ei ole median tehtävä.

”Yle haluaa jakaa kansaa kahtia tyhmistävällä ruotsi-kysymyksellään. Samaa tekevät jotkut poliittiset puolueet jumittumalla yhtä naurettaviin eipäs-juupas-asetelmiin.”

Varmaan tarkoitatte RKP:tta?

Politiikassa yleensä hävinneet esittävät lausahduksen; ”Kansa äänesti väärin”.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
7.
❤ 4Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 18:55
Eihän se kaupallinen media juuri muuta teekään kun yrittää johdatella lukijoitaan.
Me vapaaehtoiskirjoittajat saamme sitten valistuksesta huolehtia, kukin kykyjensä ja kiinnostuksensa mukaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
19.
❤ 3Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:06
Kun Rkp ja ruotsinkieliset kielipolitikoivat se ei ole tyhmistävää?

Kun suomenkieliset tulevat Rkp:n ikiomanaan pitämälle reviirille kielipolitikoimaan alkaa varoittelu ja vähättely.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
52.
❤ 3Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen
25.8.2013 18:50
Meinaatteko että YLE:n KYSELYT tyhmistävät Suomalaisia.YLE:hän on poliitikkojen sanantuoja ja mallioppilas.Vähän niinkuin tämä eräs herra joka omisti maansa media-kanavat.
Ei toki YLE JUMALA OLE Suomalaisille.Kyllä täällä ajatellaan aivan OMILLA aivoilla,vaikka veropakko onkin YLE:n sisällöstä maksettava.Se ei kuitenkaan tarkoita että kaikki mitä se suoltaa otettaisiin tosissaan.
Ei TV,Radio ja puolitotuuksia julkaiseva, otsikoilla elävä lehtikirjoittelu ole mitään faktojen kertojia.
Suurin osa tärkeistä asioista jää kaikenlaisen ”mässäilyviihteen” jalkoihin,koska ei ole rohkeutta eikä lupaa kirjoittaa asiosta niiden oikeilla nimillä.
On harva se toimittaja joka edes vaivautuu ottamaan asioista perin pohjin selvän.
Vai onko syy ennemminkin siinä ettei sellaista ”suvaita”.
Suurinpiirtein ”Ministeri astui koiran kakkaan”saa etusivun otsikot ja sitä sitten ihmetellään kuukausi tolkulla,ellei vuosikausia.
TÄSSÄ on ihmisten aliarviointia kerrassaan.Eikä kyllä koske mitenkään pelkästään YLE:n ”sisältöä”ja toimintaa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
12.
❤ 4Käyttäjän VeikkoP kuva
Veikko Penttinen
25.8.2013 18:54
No nyt nämä onnettomat siirtyvät lohkopuolustukseen, kun Mannerheim-linja alkaa murtua.

Sitkeetä porukkaa täytyy myöntää. Ainoa äklöttävä puoli asiassa on, että puolustajat ovat enimmäkseen omia.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
16.
Käyttäjän MarkkuGrndahl kuva
Markku Gröndahl
25.8.2013 22:36
Mitä kansakuntaamme ja suomalaisia puolustava Carl Gustaf aikoinaan sanoi?
Olen ”ylpeä jokaisesta suomalaisesta joka tämän maan eteen on tehnyt”.
Tosi huonolla suomenkielellä.
Vittu kun ihmetyttää,mies jota jopa useammat niin kielellisesti kuin aattelisestikin ”muka-arvostavat”,on meidän suomalaisten kansallissankari.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
114.
❤ 3Käyttäjän kallexvirtanen kuva
Kalle Virtanen
25.8.2013 18:55
Selvää asiaa ei pidä selitellä pilalle. Pakko vai ei pakkoa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
17.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 18:59
Niinpä niin. Entä pakon poistamisen jälkeen? Onko kissannäköisellä Kallella vastaus siihen? Ehdin sanoa kissan aika monta kertaa odotellessa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
22.
❤ 1Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 19:20
Olet Petra oikeassa; kellään ei ole mitään valmista vastausta. Kaikki energia on käytetty vuostolkulla ihan turhaan riitellyyn ja vastapuolen länttämiseen. Viisaammat ovat pysyneet hiljaa vetäytyneet todettuaan turhaksi näkemysten avartamisen.
Mitä muuten ruotsinkielinen väestö vastasi kysymykseen, kannattiko pakkoruotsia valtaväestölle?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
36.
❤ 3Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen
25.8.2013 19:29 Vastaus kommenttiin #36
”Mitä muuten ruotsinkielinen väestö vastasi kysymykseen, kannattiko pakkoruotsia valtaväestölle?”

Miksi valtaväestön kieliopinnot kuuluisivat kielivähemmistölle?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
38.
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 19:51 Vastaus kommenttiin #38
Kai heilläkin voi jotain mielipidetta asiasta voi olla. Ainakin jotkut kiihkoilijat ovat käyneet yhtä kuumina kuin suomenkieliset kiihkoilijatkin.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
48.
❤ 5Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:10 Vastaus kommenttiin #48
Suomenkieliset ovat ensi sijaisia asianosaisia omissa kieliopinnoissaan.

Rkp-mediaa seuranneena tulee siihen käsitykseen,että ensi sijaisia asianosaisia suomenkielisten kieliopinnoissa ovatkin ruotsinkieliset, Rkp ja jopa Ruotsia huudetaan apuun.

Valehtelukin on sallittua. Esim. väitetään,että Suomi haluaa lopettaa ruotsin kielen opiskelun,vaikka ruotsia edelleen opiskeltaisiin vapaaehtoisesti. Vai onko ymmärrysongelmissa kyse kieliongelmista?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
54.
❤ 3
pekka piippo
25.8.2013 20:22 Vastaus kommenttiin #48
Kyllähän suomenkieliset ovat maailman pitkävieterisintä porukkaa kun tiedetään vähemmistöpuole RKP:n porsastelut ja silti eivät vielä kuitenkaan ole ryhtynyt kapinoimaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
61.
❤ 1Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 20:18 Vastaus kommenttiin #38
Makkonen sokaistuu sanasta ”valta”. Kaikkien suomalaisten yhteiset kieliopinnot kuuluvat kaikille suomalaisille. Ei ole olemassa jotain tiettyä osaa suomalaisista, joita voisi vaientaa kertomasta mielipidettään. Tosin kaikkien ruotsinkielisten kantaa on tästä turhaan yrittää penätä, yksi jos toinenkin on hämillään. Siihen taas on hyvin monta selitystä, joita en viitsi lähteä tässä listaamaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
57.
❤ 5Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:30 Vastaus kommenttiin #57
Luulenpa,että hämillään oleminen johtuu ruotsinkielisestä mediasta.

Siellä on kielipolitikoitu siihen malliin,että on luultu kielipolitiikan olevan Rkp:n monopoli.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
69.
❤ 1Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 21:23 Vastaus kommenttiin #57
Niin just, mutta musta oli aika hämmästyttävä,kun rupesi katton näitä kielijuttuja miten kiivasta hurrivihaa esiintyy ja käsitys, että kielivähemmistö alistaisi suomenkieliset pakottamalla oppimaan kielen joilla sitten enemmistö joutuu vähemmistöä palvelemaan. Eihän se nyt niinkään ole.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
97.
❤ 2
Martti Kovala
25.8.2013 22:48 Vastaus kommenttiin #97
Alistamista on toisen ihmisen pakottaminen tekemään jotain, mitä hän ei halua tehdä. Pakkoruotsi on aivan selvää alistamista. Mekanismi, joola alistaminen tapahtuu, voi sitten olla joillekin epäselvä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
118.
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 22:59 Vastaus kommenttiin #118
Niin, mutta kuka tai ketkä alistavat. Eiks täs kyselys ollenkaan kyselty mitään ruotsinkielisilt, et haluaako ne alistaa?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
125.
❤ 2
Matti Mottonen
25.8.2013 22:59
Mitä pakon jälkeen?

Miten oli ennen pakkoa eli 1970-luvun alkua?

Miten oli 150 v sitten?

Tai ennen kuin saimme suomenkielistä korkeakouluopetusta.

Petra osaa kysyä vaan löytykö kaikenkattavan ruotsinkielentaidon lisäksi substanssia?

Kerro, vai vastustatko vain muutosta?

Miten maailma on muuttunut? Miksi kaksikielisyys on rikkaus vain kielten ollessa ruotsi ja suomi. Suomi korkeintaan pakosta.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
124.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 23:01 Vastaus kommenttiin #124
Ennen 70-lukua peruskoulua ei ollut olemassakaan. Miten hoidat asian peruskoulun kontekstissa?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
128.
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
25.8.2013 23:05 Vastaus kommenttiin #124
Oppikouluissa oli pakkosuomi tai ruotsi ennen peruskoulun tuloa. Ylioppilastutkinnon suorittanut oli opiskellut pakkokieltä 8 vuotta. Suuri osa ainakaan minun ikäpolvestani ei oppinut juuri ollenkaan kieltä. Käyttävät englantia tai saksaa mielummin.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
129.
❤ 2Käyttäjän JuhaHamalainen kuva
Juha Hämäläinen
25.8.2013 19:00
Ei Suomen keskustelu liiku muutenkaan suuria! Taitaa olla joko kuollut tai kiellettyä koko touhu.

Kunhan jankataan että ”pakko-pakko ja ei ole muuta vaihtoehtoa” ja tässä ovat kuntoutuneet kaikki puolueet!

Antakaa valta valita takaisin ihmisille, jokaiselle erikseen ja huomaatte kuinka syvällä metsässä olette kaikkine pakkoinenne!

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
23.
❤ 4Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko
25.8.2013 19:00
Ruotsin vapaaehtoisuus tarkoittaisi samaa kuin suomenkielen vapaaehtoisuus Ahvenanmaan maakunnassa.

Siitä selvitään.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
24.
❤ 1Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 19:39
Uskon että selvitään, hammasta purren :o)

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
40.
❤ 5Käyttäjän tave kuva
Tapio Vehmaskoski
25.8.2013 19:01
Uskon, että vapaaehtoinen ruotsinkieli tulee säilyttämään ko. kielen opiskelun vahvana Suomessa ilman pakkoa. Vaikeata ymmärtää tunteenomainen suhtautuminen vieläpä virallisilta tahoilta Suomessa.
www.kielipolitiikka.fi

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
25.
❤ 10
Jari-Petri Heino
25.8.2013 19:07
Tällä kertaa siis väärin kysytty.

Kuka tässä nyt mahtaa aliarvioida ja ketä?

Kysymyksessä on ihmisten mielipiteet puhelinhaastattelussa tehtyyn yksinkertaiseen kysymykseen. Pitäisikö ruotsin kielen olla vapaavalintainen kouluaine.

Siellä on myös mukana EOS.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
28.
❤ 7Käyttäjän TaistoMeril kuva
Taisto Merilä
25.8.2013 19:23
Järkevän pakkoruotsi-keskustelun pitäisi keskittyä vain siihen, miten nykyinen järjestelmä puretaan – eli kysymys ei ole siitä, miksi ruotsin tulisi olla valinnainen aine, vaan miten asia hoidetaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
37.
❤ 4Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:57
Siitä voisi aloittaa,että poliittinen johto pyytää anteeksi Suomen kansalta.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
88.
❤ 10Käyttäjän JotuKarjalainen kuva
Jotu Karjalainen
25.8.2013 19:41
YLE.n kysely oli hyvä, haluaako pakkoruotsia vai ei.
Tulos vaan oli päätoimittajamme oman mielipiteen vastainen niin alkoi syyttely kansan kahtiajakamisesta.

Mielestäni sitä kahtiajakamista on harrastanut RKP vaatimalla kieliryhmille erilliset päiväkodit, koulut, armeijat, yliopistot.

Siellä sitä kansaa jaetaan kiihkeästi.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
41.
❤ 2Käyttäjän AriNapoHnninen1 kuva
Ari Hänninen
25.8.2013 19:41
Uusi Suomi voisi tehdä seuraavan kyselyn:
Pitäisikö ruotsi olla Suomessa:
a)pakollinen kieli, b)vapaaehtoinen kieli.
Uskoisin että tässäkin tapauksessa enemmistö vastaisi vapaaehtoisuuden puolesta. Sillä miksi meidän suomalaisten pitää opiskella omassa maassamme vierasta kieltä pakolla? Ne jotka haluavat niin voivat opiskella, mutta pakottaminen pois.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
42.
❤ 5Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:32
Ennen kaikkea kysely tulisi kohdistaa suomenkielisille kun kyse on suomenkielisten kieliopinnoista.

Tuokin alkeellinen lähtökohta on unohtunut. Asiaosaisia onkin ulkopuolisetkin,vaikka kyse on suomenkielisten kieliopinnoista.

Mikä veto-oikeus Rkp:llä on asiaan yleensäkin?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
56.
❤ 4Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski
25.8.2013 19:45
Voisitko Huusko harkita pohtivasi myös sitä, kuinka yksikertaistava ja joustamaton todellisuus ruotsin kielen valinnaisuutta ajavilla on ollut tosiasiassa vastassaan?

Ja myös se olisi pohtimisen arvoinen asia, kuinka paljon suomenkieliseen julkisrahoitteiseen mediaan nähden RKP ja sen kielipoliittiset tukijat ovat saaneet kahmittua omiin poliittisiin tarkoitusperiinsä verorahojamme suhteettomasti enemmän ruotsinkielisen median tukemiseen.

Siitäkin voi ihan hyvin olla montaa mieltä, kuka median parissa varsinaisesti kansaamme aliarvioi.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
43.
❤ 3Käyttäjän opteryx kuva
Jari Vuorinen
25.8.2013 19:48
On se vähän omituista,että MTV 3 profiloi Sdp:tä pakkoruotsinvastaiseksi puolueeksi uutisoimalla,että Sdp:n äänestäjät kannattavat pakkoruotsin poistoa.

Äänestäjät saavat pakkoruotsin vastaisuudelleen Sdp:ssä vain 31 %:n vasteen.Kun taasen vaste Perussuomalaisissa on 99,4%.

Puolueiden välillä on huikea ero.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
45.
❤ 3Käyttäjän periferio kuva
Peri Ferio
25.8.2013 19:50
Ei epäilystäkään, etteikö kyselyn tulos kuvaisi ”kansan” tuntoja. Ns. eliitti vain yrittää kiemurrella siitä ulos.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
46.
❤ 4Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää
25.8.2013 19:54
Markku Huusko, jotkin poliittiset puolueet. Voiko asian ilmaista kenties selvemmin?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
47.
❤ 2
Tuomas Taivasaho
25.8.2013 20:04
Ylen kysely esitti kysymyksen muodossa, jolla luvut näyttäisivät mahdollisimman hyviltä pakkoruotsittajien kannalta. Tälläkin kysymyksen asettelulla saatiin hyvästä yrityksestä huolimatta murskaava lopputulos ruotsin pakottajille.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
51.
❤ 4Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:31
Nimenomaan. Kysely olisi kohdistettava suomenkielisille kun kerta kysymys on suomenkielisten kieliopinnoista.

No se ei käy,koska silloin luvut olisivat vielä murskaavammat pakkoruotsille.

Jostain syystä ruotsinkieliset ovat ylikiinnostuneita suomenkielisten kieliopinnoista.

Esim. Rkp lehdistössä ei keskustella ollenkaan ruotsinkielisten kieliopinnoista siinä määrin kuin suomenkielisten kieliopinnoista.

Ei vaikka eihän suomenkieliset edes äänestä Rkp:läisiä kuin poikkeustapauksissa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
58.
❤ 3Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka
25.8.2013 20:39
Pitäisi saada tsemppiä kaupankäyntiin. Varsinkin nyt kun globalismin jyrä vie suurteollisuutta Suomesta muille maille vierahille.

Meidän, tai siis meidän nuorisomme harteilla on entistäkin enemmän, ja heidän tulisi olla entistä skarpimpia, kansainvälisesti. olla kuin kala vedessä maailmalla, luoda suhteita ja verkottua. Se ei käy ilman kielitaitoa.

Ja lappiinkin seuraava turistien invaasio on Kiinasta. Näin ainakin olen kuullut suunniteltavan.

Ei se, että on käynyt joskus ruotsinlaivalla tai Haaparannalla juuri auta asiaa. Ruotsalaiset puhuvat kaikki aivan ärsyttävän hyvää englantia. Eikä siihen riitä vastaukseksi se, että englanti on ruotsin sukukieli. Heillä ei vain ole yhtään pakkokieltä. Ruotsin peruskouluhan on muuten tasollisesti heikompi, näin olen ymmärtänyt. Haaparannan kaksikielinen peruskoulu kun on Ruotsin parhaita, koska siellä noudatetaan Suomen peruskouluasetuksia.

PS Onko päätoimittaja jo jotenkin persuttunut, siis ainakin otsikko-tyylillisesti.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
59.
❤ 3Käyttäjän kristiinailmarinen kuva
Kristiina Ilmarinen
25.8.2013 20:30
Kun aloitin koulunkäynnin, oli ruotsi vapaaehtoinen.

Kun lapseni lopettaa koulunkäynnin, ehkä ruotsi on taas vapaaehtoinen.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
64.
❤ 5Käyttäjän Jaska kuva
Jaakko Häkkinen
25.8.2013 20:29
Huusko on oikeassa. Osa ihmisistä tosin ajattelee sopivasti niin mustavalkoisesti (koska he eivät ole pysähtyneet ajattelemaan eivätkä hankkineet tietoa aiheesta), että kyse olisi joko-tai-asetelmasta. Tällaisten kohdalla kysely seulonee näkemykset oikein.

Sen sijaan harmaasävyjä erottava henkilö joutuu arpomaan, kumpaan lokeroon hänen näkemyksensä osuu, ja todennäköisesti päätyy valitsemaan ruotsin vapaaehtoisuuden, jos edes jossain mitassa kannattaa sitä.

Tulosta on siis tulkittava niin, että kaksi kolmasosaa haluaa muutosta nykyiseen tilanteeseen, jossa ruotsi on pakollinen koko maassa yläasteelta alkaen, mutta tuloksen perusteella ei pidä kuvitella, että kaikki tästä joukosta kannattaisi totaalista pakkoruotsin poistoa yksipuolisesti (eli niin että ruotsinkielisille jäisi pakkosuomi).

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
67.
❤ 2Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki
25.8.2013 20:33
”joko-tai-asetelmasta.”

Kyselyssä oli kohta EOS (ei osaa sanoa). Häh!

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
72.
❤ 5
Juha Vilhelm Lehtonen
25.8.2013 21:10
”kaksi kolmasosaa haluaa muutosta nykyiseen tilanteeseen”

Tämä on ollut vallitseva mielipideilmasto jo viimeiset 20 vuotta!
Silti koko muutostarve on ollut tabu, joten siitä ei ole saanut keskustella, vaan keskustelijat on demonisoitu!

Vasta kansalaisaloite antoi muutostarpeelle painoarvoa!

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
95.
❤ 8Käyttäjän reijotossavainen kuva
Reijo Tossavainen
25.8.2013 20:43
Lipposen havaitsema henkinen taantuma vain pahenee, sillä äsken televisiossa jopa Katainen alkoi joustamaan. Hän kannatti kokeilujen aloittamista niin, että pakkoruotsista luovuttaisiin.

Varmuuden vuoksi totean, että henkinen taantuma ei koske Paavo Lipposta.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
81.
❤ 4Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti
25.8.2013 20:47
Pakkoruotsi on nolo rasite Suomen poliittiselle eliitille. Vanha media joutuu myös tekemään aikanaan katumusharjoituksia.

Tilanteesta on syytä ottaa kaikki irti:)

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
87.
Eeva Liisa Billhardt
25.8.2013 22:46
Kai ainakin perussuomalaiset ovat tajunneet, miksi pakkoruotsia ei voida muuttaa vapaaehtoiseksi ilman että samalla ruotsinkielen perustuslaillinen
asema puretaan. En siis lainkaan ihmettele että Katainen tarjoaa kokeilu-ja. -Pakkoruotsi pysyisi siitä huolimatta.

Kataisen hallituksen aikana ei ole tietenkään mahdollista saada perustus-lakiin muutosta.Jos joku ei ymmärtänyt, miksi perustuslakia on muutettava niin tässä selitys:

Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi ja esimerkiksi kaikki EU-asiakirjat käännetään sekä suomeksi että ruotsiksi, vaikka Suomessa on vain 5 %:ia äidinkielenään ruotsia puhuvia ja suuri osa heistäkin osaa suomea.

Jos nyt tehtäisiin pakkoruotsista vapaaehtoinen kouluaine, se olisi ristiriidassa perustuslain kanssa eli perustuslain vastainen. Joten se ei käy.

Pakkoruotsista voidaan tehdä vapaaehtoinen kouluaine vain jos ruotsin kie- len perustuslaillinen asema puretaan. Suomi muutetaan yksikieliseksi eli vain suomi on Suomen virallinen kieli ja ruotsin kieli vähemmistökieli.

Kokeiluja voidaan aina tehdä , mutta pakkoruotsin poistaminen on niin tärkeä yhteiskunnallinen asia, jota varten olisi syytä uudistaa vieraiden kielten opetus kokonaan kuten moni on jo ehdottanutkin. Vieraiden kielten opetusta on aikaistettava ja suomen ja englannin lisäksi tulisi olla yksi valinnainen vieras kieli.

Toivottavasti suomenkieliset ryhtyvät ajamaan pakkoruotsin lopettamista tosissaan. Opetushallituksen ja yliopistojen kieltenopettajien tehtävä on uudistaa kielten opetus. Meillä on maassa jo varmasti esimerkiksi joitakin natiivejakin venäjänkielen opettajia, kiinankieleenkin esimerkiksi Ruotsi tuo jo opettajia Kiinasta. Samalla koneella Suomeenkin, jos niin halutaan.

Oppijan kannalta tehokkainta on, että toinen vieras kieli (germaanisen) englannin lisäksi on romaaninen, slaavilainen tai sitten vaikka kiina.

Erittäin ikävää että suomeruotsalaiset pyrkivät sekoittamaan keskustelua pakkoruotsin vapaaehtoiseksi kouluaineeksi muuttamisessa.Suomenruotsalais-ten lähtökohta on toinen, äidin kieli on germaaninen kieli ja siksi heidän on helpompi oppia englantia. Aivan samoin kuin maahanmuuttajat suomenruot-salaiset joutuvat opettelemaan Suomessa suomenkielen.

Emme voi mennä ajassa taakse vaan eteenpäin. Suomenruotsalaiset ovat Suo- messa vain pieni vähemmistö (5 %:ia), jonka oikeudet eivät saa mennä enem-mistön(95%:ia) oikeuksien edelle ja rajoittaa niitä kuten nyt on.

Ei ole mahdotonta saada kahden vuoden siirtymäaikana järjestettyä vierai-den kielten opetus niin, että kun jo nyt 1.vieras kieli kaikille on sama englanti, toiseksi vieraakasi kieleksi voi valita oppilaiden vanhempien valitsemien, ainakin kahden kielen joukosta venäjän,espanjan,ranskan tai sitten toisen germaanisen kielen saksan tai jos helpolla haluaa päästä ruotsin.

Jos Kataisen hallitus vastustaa perustuslain muutosta ja jatkaa pakko-ruotsittamista, jonkin muun poliittisen tahon on kannattavaa ryhtyä ajamaan asiaa.

Venäjän kielen kokeilut itä-rajalla eivät poista pakkoruotsiongelmaa.
Kataisen tarjoamat kokeilut ovat valitettavasti vain silmänkääntötemppu jolla yritetään huijata pakkoruotsinvastustajia ja jatkaa pakkoruotsitta-mista.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
115.
❤ 1Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka
25.8.2013 23:06
Pakkoruotsi on tullut Suomen kouluihin vasta silloin kun peruskoulu lappiin tuli,40 vuotta sitten. Tai oikeastaan sen on ilmeisesti tullut aiemmin. Ainakin minulle se tuli jo ensimmäisellä luokalla keskikoulussa, ja toisella tuli englanti. Sain kumminkin peruskoilun päästötodistuksen. Kouluni muuttui keskikoulusta peruskouluksi viimeisellä luokalla, eli vuonna…no olkoot.

Silloin elettiin kumminkin tukevasti kekkosen aikaa kun paakkoruotsi tuli kouluihin. Niin olen saanut tietää. Mutta ehkä se oli valinnaisena pakkona Tornion seudulla. Siihen aikaan ei ollut paljon resursseja moniin kieliin. Siskonikin, joka on minua 8 vuotta vanhempi on lukenut kyllä ruotsia, eikä sitä ole kyselty, että rasti ruutuun, mistäs tykkäät. Kielet ovat kaikki ollet ennen pakkoja. Sitä on opeteltu, mitä on ollut tarjolla. Olisko se niin mennyt.

Suomen Perustuslait ovat vanhempia.

Mutta kyllähän se kaksikielisyys ”maksaa liikaa”, lainatakseni kansanedustaja Hakkaraista (maahanmuuttoasioista).

Kyllähän vähemmistökielen asemakin on vahva, ja se tukisi suomenruotsalaista kulttuuria. Ruotsissakin meänkielisissä kunnissa laaditaan kuntien pöytäkirjatkin sekä ruotsiksi että meänkieleksi. papit puhuvat kirkoissa kahdella kielellä jne. Se se vasta on sitä kylttyyriä, kun pappi puhuu meänkieltä. Siinä ei tiiä, itkiskö vai nauraisko. Olen nimittäin ollut kuulemassa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
120.
Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää
25.8.2013 20:46
Aikoinaan minä poltin päreeni, ja jos ja kun olen oikeassa, niin Sanoma-Wsoy sai 37 000 euroa päreiden poltosta etusivun ilmoituksessa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
85.
❤ 6
Juha Vilhelm Lehtonen
25.8.2013 21:06
Kuten Ryyti totesi,
Ahvenanmaa poisti pakkosuomen ilman sen kummempia selvityksiä!

Samalla logiikalla voidaan pakkoruotsi poistaa Suomesta.
Kannattaa kysyä Camilla Gunellilta neuvoja,
jos omat neuvot eivät riitä.

”Ahvenanmaan peruskouluissa suomi on vapaaehtoinen oppiaine. 80 prosenttia koululaisista valitsee sen silti opetusohjelmaansa.

Lukioissa suomen opiskelu sen sijaan on (2006) pakollista, mutta nyt peruskoulujen vapaaehtoisuusmalli haluttaisiin ulottaa myös sinne. Maakuntahallituksen opetusvastaava Camilla Gunnell ei usko, että vapaaehtoisuus heikentäisi ahvenanmaalaisnuorten kiinnostusta suomenkieltä kohtaan.

Camilla Gunnell korostaa kuitenkin että Ahvenmaa tarvitsee myös ranskan ja saksan osaajia.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programi…

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
92.
❤ 6Käyttäjän JanneSuuronen kuva
Janne Suuronen
25.8.2013 21:09
Minusta asia on aika mustavalkoisen selvä.

300 000 ihmistä ei voi vaatia 5 300 000 ihmistä opiskelemaan omaa äidinkieltään. Ei peruskouluissa, ei luokiossa eikä yliopistoissa. Eikä moni hiljainen äidinkielenään ruotsia puhuva varmaan vaadikaan.

Harmaasävyt ovat ihme änkyröintiä. Tämäkin puheenvuoro on ihmeellistä mukaeliitin vääntämistä ja kääntämistä yksinkertaisesta asiasta. Leikitään, että suht yksinkertainen asia olisi kovinkin monimutkainen.

Toki ruotsilla on Suomen historiassa suuri merkitys ja sitä kautta sen opetusta tulee vapaaehtoiselta pohjalta olla saatavilla. Niille, jotka tähän suuntaan haluavat sivistää itseään.

Pakkoruotsin osalta löpinät kauppakielenä pohjoismaissa tai ruotsinkielisen vähemmistön palvelemiseksi näiden äidinkielellään ovat täyttä huuhaata.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
94.
❤ 2Käyttäjän LauraHuhtasaari kuva
Laura Huhtasaari
25.8.2013 21:22
Juttelin viime viikonloppuna isäni kanssa ja hän sanoi, että aikoinaan 1970-luvulla ruotsin kieli oli edellytys esimerkiksi hänelle työpaikan saamiseksi(silloinen Serlachius). Maailma on muuttunut. Yrityskieli on nykyään enemmän englanti. Ruotsissa, Saksassa ym. pärjää suurissa yrityksissä englannin kielellä. Ruotsin kieli ei ole meille enää yhtä tärkeä. Suomen ja ruotsin kauppasuhteisiin ei vaikuta puhutaanko heidän kanssaan ruotsia vai englantia. Venäjä on toinen. Venäjän kauppaa saamme lisää, jos osaamme puhua venäjää. Meidän kannattaisi ehdottomasti ottaa käyttöön vapaa kielivalinta. Eihän se tarkoita sitä, että ruotsia ei voisi enää opiskella. Ruotsin kieltä voisi edelleen halukkaat opiskella.

Porissa on myös hyvin suosittu yksityinen koulu, jossa opetus tapahtuu ruotsin kielellä (Björneborgs svenska samskolan). Siinä koulussa oppilaiden enemmistö tulee suomenkielisistä perheistä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
98.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 21:41
Kyllähän tässä elämässä pärjää pelkällä englannilla, se on selviö. Mutta jos osaa englantia ja jotain muuta kieltä, vaikkapa nyt ruotsia, saa työtä varmemmin. Se on myös selviö. Esim. jossain skandinaavisessa maassa oleilu ei ole pelkkää englannin varassa oloa. On hyvä myös tajuta mitä lehdissä ja kadulla puhutaan. Itselle selviö, ymmärrän ettei kaikille muille.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
100.
❤ 1Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 21:52
Norjassa suosittelen englannin käyttöä – etteivät heti kuule että olet tsuudi.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
103.
❤ 2Käyttäjän LauraHuhtasaari kuva
Laura Huhtasaari
25.8.2013 22:04
Kyllä Ruotsissa nykyään pärjää vain englannilla (kaveri oli pari vuotta Stora Ensolla töissä, hän osasi ruotsin kieltä, mutta siellä oli myös ulkomaalaisia työntekijöitä, jotka eivät osanneet ruotsia yhtään ja he asuivat myös Ruotsissa pari vuotta). Toki, jos johonkin maahan muuttaa, olisihan se hyvä osata sen maan kieltä. Ainakin jos sinne todella aikoo jäädä asumaan oikein pitkäksi aikaa.

Jos osaa globaalisti merkittävimpiä kieliä ruotsin kielen sijaan, niin tilastollisesti työpaikan saanti on vielä varmempaa. Inhimillisen oppimiskyvyn ja ajan puitteissa meillä ei ole mahdollisuus opiskella kaikkea mahdollista. Tämä on myös selviö.

Toki ruotsin kieltä saisi Suomessa halutessaan opiskella, vapaana kielivalintana.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
105.
Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen
25.8.2013 22:53 Vastaus kommenttiin #105
Laura: ”Toki ruotsin kieltä saisi Suomessa halutessaan opiskella, vapaana kielivalintana.”

Onpa sinusta tullut salliva!

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
121.
Käyttäjän LauraHuhtasaari kuva
Laura Huhtasaari
25.8.2013 23:11 Vastaus kommenttiin #121
”Onpa sinusta tullut salliva!”

En tuota ole koskaan kieltänytkään ;) Tuntuu, että tässä pakkoruotsikeskustelussa unohdetaan, että ruotsia voi opiskella jatkossakin, vaikka vapaa kielivalinta tulisi voimaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
130.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 23:14 Vastaus kommenttiin #130
Oho, en tiennytkään että joku tietää jo etukäteen, mitä vapaa kielivalinta tarkoittaisi. Saisinko tarkemmat selvitykset valittavista kielistä tai mitä ruotsin tilalla joutuu opiskelemaan?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
131.
Käyttäjän saimaansisustus kuva
Hannu Koho
25.8.2013 23:35 Vastaus kommenttiin #131
Kylläpä valinnan vapaus onkin pelottava asia:)

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
136.
Käyttäjän karkot kuva
Kari Kotiranta
25.8.2013 21:26
”Pakko” pitäisi poistaa monista muistakin oppiaineista. Olen tarvinnut huomattavasti enemmän ruotsia kuin lukion matematiikkaa tai uskontoa tai suomen kielioppia …

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
99.
❤ 1Käyttäjän SampoHonkala kuva
Sampo Honkala
25.8.2013 21:42
Näkisin tämän asian kyllä paljon laajempana kuin kysymyksenä yhdestä pakollisesta tai valinnaisesta aineesta koulussa. Peruskouluhan on lähtenyt siitä ajatuksesta, että kaikille annetaan samat lähtökohdat jatkaa opintojaan peruskoulun jälkeisillä koulutusasteilla ja samat lähtökohdat päätyä mihin ammattiin ja tehtävään tahansa.

Niin kauan kuin Suomi on kaksikielinen, kuten se on koko itsenäisyytensä ajan ollut, on virkaan valittavalla oltava valmiudet ja edellytykset toimia molemmilla kotimaisilla kielillä. Jos peruskoulussa muutetaan ruotsin kieli valinnaiseksi aineeksi, palataan ajassa taaksepäin aikaan ennen peruskoulua, jolloin ruotsi oli pakollinen aine oppikouluissa, joiden oppilailla oli yksinoikeus jatkaa lukioihin ja yliopistoihin ja sitä kautta korkeampiin virkoihin. On todella säälittävää, jos tähän kahtiajakoon palataan: silloin hyväksytään se, että osa ihmisistä ohjataan suoritustehtäviin ja osa korkeampiin opintoihin ja virkauralle. Tämä jako tapahtuisi jo alaluokilla, kun oppilaallla on rajalliset edellytykset itse arvioida omia tavoitteitaan.

Koska tämä ei esimerkiksi perussuomalaisten politiikassa todennäköisesti ole tavoitteena, jää jäljelle toinen, loogisempi vaihtoehto: tarkoitus on poistaa Suomen kaksikielisyys ja virassa edellytettävä ruotsin kielen taito. Tästä syystä suomenkielisten kieliopinnot kiinnostavat ruotsinkielistä vähemmistöä. Kysymyksessä ei ole pakollinen tai valinnainen oppiaine, vaan paljon perustavampi kysymys siitä, ovatko suomenkieliset ja ruotsinkieliset omassa maassaan tasa-arvoisia.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
101.
❤ 3Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka
25.8.2013 21:50
Onhan Suomessa saamenkielisiäkin ihmisiä ja kuntia. Miksi meille ei opeteta kaikille pakkosaamea?

Saamenkielisissä kunnissa edellytetään ymmärtääkseni joissain viroissa saamen osaamista. Tai ainakin joka virastossa pitää olla joku saamenkielen taitoinen. En ole tästä varma kummin se on.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
102.
❤ 2
Martti Kovala
25.8.2013 22:58
Seuraava kielisota tuleekin perusteettoman virkamiesruotsin lopettamisesta.
Se on korvattava tulkkipalvelulla niille harvoille rantaruotsalaisille, jotka eivät osaa suoea.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
123.
❤ 1Käyttäjän timoalivehmas kuva
Timo Ali-Vehmas
25.8.2013 21:57
En tiedä pitisikö tähän osallistua ollenkaan… mutta en vain kestä tätä ikuista Titanicin kansituolien järjesteyä…

Sekä Suomi että Ruotsi niin kielialueina ja kulttuureina ovat niin pieniä että meillä molemmilla yhteisenä vaarana on kadota kokonaan muutaman seuraavan sukupolven aikana. Meidän ei kannattaisi tuhlata voimia keskinäiseen nahisteluun vaan miettiä millaisilla keinoilla promillen verran edustetut kulttuurit voisivat säilyä tässä globaalissa sulatusuunissa.(Suomen mittakaavassa 1 promille on siis noin 5000-6000 ihmistä.. Ahvenanmaallakin on sentään yli 20000 ihmisistä.)

Pakko on äärimmäisen huono keino saavuttaa mitään, mutta voisko ajatella että valittaisiin keinot niin, että se mitä me oikeasti kaikkikin varmaan haluamme, voitaisiin saavuttaa. Jos otetaan huomioon, että kielten oppiminen sujuu melko helposti alle 10 vuotialla kun aivot ovat vielä sopivassa kehitysvaiheessa. Voisi olla edullista siis kylvettää, vaikka pienelle ”pakolla” kaikki pienet lapset (välillä 1-10 v) Suomessa sekä suomen että ruotsin kieleen (kuin myös englanninkieleen). Tällä saataisiin erinomainen lähtöasema oppia näitä kieliä lisää. Ja tähän voisi vaikka uharata joitain abstakteja aineita, joiden oppiminen voisi alkaa vastaavasti hieman myöhemmin.

Yli 10 vuotiailla on kyky oppia sekä asioita että kieliä sääntöjen pohjalta, näin varsinaiset viralliset kielet, siis joilla oikeasti joutuu käsittelemään asioita, pitäisi hallita todella hyvin. Eihän se haitta ole, jos useita kieliä osaisi täydellisesti, mutta virallisen kielitutkinnon verran olisi ehkä parempi osata ainakin omaa äidinkieltä ja tieteen ja busineksen valtakieltä, tänään englantia, ehkä jonain päivänä kiinaa. Omalta osaltani voin sanoa, että ehdottomasti haluaisin osata ruotsin kieltä paljon paremmin, niin että oikeasti sitä voisin sujuvasti käyttää…siihen ei yo magna cum laude ruotsista 35 vuotta sitten kuitenkaan ole riittänyt.

Tämä ei poistaisi ”pakkoruotsia” sinällään, mutta se tulisi tutuksi osana luonnollista kanssakäymistä, mukaan tulisi kulttuurivaikutteita ja ties mitä…. ja sanomattakin on selvää, että vapaaehtoisesti jokainen voisi opiskella just niin montaa kieltä kuin vain rahkeet riittää. Keskeistä ehkä lopulta on se, että ensin pitää olla jotain sanottavaa, sen jälkeen kielitaito on arvokas. Päinvastoin on ehkä parempi olla hiljaa…kaikilla kielillä. .. ja tähän joku haluaa lisätä, että venäjän kielikylpy itärajalla ruotsin sijaan… en vaan jaksa tätä jankutusta jatkaa… ja jos joku periaatteellisesti ei kertakaikkiaan halua lastaan kylvettää, niin olkoon, ainakin minun puolesta, minkä sille sitten voi..

Jos sitten katsotaan oikeasti tulevaisuuteen, niin referenssiksi voin todeta että 30 vuotta sitten hyvin harvat uskoivat, että kuka tahansa on tavoitettavissa missä tahansa, milloin tanhansa. Nyt se kuitenkin on arkipäivää. Jos nyt ennustan, että 30 vuoden päästä kaikki voivat puhua äidinkieltään (tai mitä tahansa kieltä) ja automaatti kääntää sen reaaliaikaisesti mille tahansa kielelle… ja äänikin saadaan kuullostamaan alkuperäisen puhujan ääneltä. Joku voisi ennustaa, että 30 vuoden jälkeen ei siis käytännön asioiden hoitamiseen tarvita kielitaitoa. Sen sijaan korostuu kultturien tuntemus, niistä nauttiminen ja ehkä myös tilaa tulee uudelleen myös pienille kulttuureille ja kielille, kuka tietää

Voisin siis lyödä vetoa, että tätä keskustelua ei enää tarvitse käydä tässä mediassa 30 vuoden päästä yhtä vähän kuin se olisi ollut mahdollista 30 vuotta sitten.

(Itse en tätä keksinyt vaan lainailen ja kopion ideoita herroilta kuten Ray Hammond ja Ray Kurzweil yms.)

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
104.
❤ 1Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi
25.8.2013 22:15
”tätä keskustelua ei enää tarvitse käydä tässä mediassa 30 vuoden päästä”

Rohkea arvaus … taitaa käydä samoin kuin tekoälyn kanssa: kauan sitten on jo sanottu että todellinen tekoäly tulee 20 vuoden päästä – mutta aina 20 vuoden välein tätä pistettä on siirretty 20 vuotta eteenpäin.

Vastaavasti 30 vuoden päästä voidaan arvella että pakkoruotsi poistuu 30 vuoden päästä. Onhan tämän asian toteuttaminen sentään tekoälyä paljon haastavampaa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
108.
❤ 1Käyttäjän timoalivehmas kuva
Timo Ali-Vehmas
25.8.2013 22:28
No joo… rohkea arvaus, mutta ei hullunrohkea. Käytän jonkin verran erilaisia kääntäjiä, jotka pystyvät kääntämään kirjoitettua tekstiä huomattavasti paremmin kuin mihin itse pystyn… yleensä käytän niitä kiina-englanti tai japani-englanti tulkkaukseen. En tietenkään pysty varmistamaan että käännös on oikein, mutta asiaa ja kontekstia ymmärtäen, aika hyviltä ne vaikuttavat.

Ymmärrän hyvin, että puheen tunnistus koneellisesti on juuri tuollainen asia, joka on siirtynyt koko ajan eteenpäin, mutta toisaalta käytän äänikomentoja kännykän kanssa keskustellesani ajon aikana… kone lukee minulle tulleet viestit ja ymmärtää mitä pyydän konetta niille tekevän…esimerkiksi.

Kyllä me molemmat suunnilleen tiedämme tekniikan haasteet, mutta hämmästyttäviä asioita tapahtuu… ehkä pitäisi ”arvata” että 30 vuoden päästä ihmisten ei enää tarvitse itse ajaa autoa vaan autot ovat todellisia automobiileja, liikkuvat itse… tämä tapahtuu ihan varmasti… onko siis liian rohkeaa arvata, että puheen reaaliaikainen nappaaminen tekstiksi ja kääntäminen pilvessä olisi mahdotonta…

Keskimääräisen lukion antaman kielitaidon osalta en pitäisi tätä kovin rohkeana veikkauksena… lopultakaan…

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
112.
❤ 1Käyttäjän timoalivehmas kuva
Timo Ali-Vehmas
25.8.2013 22:05
ja ai niin…. mitä tulee YLEn rahojen käyttöön, niin se on kyllä ongelmallista, jos pakko-otolla keräitylla merkittävällä määrällä rahaa sorrutaan tekemään journalismia, jonka taso ei ylitä huomattavasti tällaisen vapaaehtoismedian tasoa. Tässä mediassa kaksinapaisuutta todellakin on tarpeeksi ja se ehkä kuuluu asiaan. Sitä ei enää tarvita lisää YLEn tekemänä.

Tässä asiassa olen Huuskon kassa 100% samaa mieltä.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
106.
❤ 2Käyttäjän SamiLaitinen kuva
Sami Laitinen
25.8.2013 22:09
Ohjelmointi ruotsin kielen tilalle. Kehittäisi kielipäätä, sekä loogista päättelyä! Javascriptihän alkaa olemaan kohta maailman suosituin kieli! Ennen kaikkea ohjelmoinnin opettaminen muksuille olisi sijoitus tulevaisuuteen.

Tekisi Petrallekin hyvää ottaa pari kurssia vaikkapa Pythonin kielen perusteita saisi vähän järjesteltyä asioita näytöllä sekä päässään sen verran houreista tuntuu kommentointi välillä olevan.

”Everybody in this country should learn how to program a computer because it teaches how to think” – Steve jobs

What most schools don’t teach:
http://www.youtube.com/watch?v=nKIu9yen5nc

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
107.
Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist
25.8.2013 22:44
Voitko täsmentää kommentointini houreisuuden?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
117.
Käyttäjän StefanTallqvist kuva
Stefan H. Tallqvist
25.8.2013 22:22
”Council of Europe” on jo havainnut, että Suomessa on käymissä ruotsinkielisiä koskeva riita, joka muistuttaa rasismia:

Country Finland

”According to the Swedish Assembly of Finland, racism on the Internet is more often targeted
at the Swedish-speaking population group in Finland. Swedish-speaking Finns do not fall
within the mandate of the Ombudsman for Minorities. They may complain of racist Internet
writings for instance to the Parliamentary Ombudsman, who nevertheless is not mandated to
survey Internet writings continuously and on his own initiative. The Swedish Assembly of
Finland considers it necessary to discuss the appropriate authority, whose mandate could be
supplemented with the systematic surveillance of Internet writings targeted against Swedishspeaking population group in cases, where such writings are to be considered racist, libellous or agitating against a population group.”

Åland
With regard to the Åland Islands, reference is made to the previous periodic report.

ARTICLE 4
1. The Parties undertake to guarantee to persons belonging to national minorities the right
of equality before the law and of equal protection of the law. In this respect, any discrimination
based on belonging to a national minority shall be prohibited.
2. The Parties undertake to adopt, where necessary, adequate measures in order to promote,
in all areas of economic, social, political and cultural life, full and effective equality between
persons belonging to a national minority and those belonging to the majority. In this
respect, they shall take due account of the specific conditions of the persons belonging to
national minorities.
3. The measures adopted in accordance with paragraph 2 shall not be considered to be an
act of discrimination
=

Title Third Report Submitted by Finland Pursuant to Article 25, Paragraph 1 of the Framework Convention for the Protection of National Minorities
Publisher Council of Europe: Secretariat of the Framework Convention for the Protection of National Minorities
Publication Date 17 February 2010

19 Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistustarve ja vaihtoehdot. Lausuntotiivistelmät yhdenvertaisuustoimikunnan välimietinnöstä (The
Need and Options for the Reform of the Equality and Non-Discrimination Legislation. Statement Summaries from the Interim Report of the Equality
Committee) Ministry of Justice Publications 2008:13, available in Finnish at
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Lausuntojajasel…
=

Ahvenanmaan asemaa ja kieltä pohdittiin satoja vuoksia vähemmistöjä koskevissa kansainvälisissä elimissä. Saattaa olla että Suomen kieliriitoja tullaan lopulta ratkaisemaan ulkomailla, jos maan nykyinen lainsäädäntö ei kelpaa.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
109.
❤ 2Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka
25.8.2013 22:36
Uhkailetko snä sillä, että Suomelta viedään kokonaan itsenäisyys, oikeus laatia omat lakinsa?

Eikö sellainen ole vihakirjoittelua jos jokin.

Sitäkö te toivotte, että Suomi lakkaisi olemasta? Kyllä Ehnhrooth (ja hoot päälle) kääntyisi haudassaan tuollaisista praateista. Ei tarvita enää ”Rrrrryssän hyökkäystä”, kun omat syö sisältä koko itsenäisyyden?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
113.
❤ 1
Cenita Sajaniemi
25.8.2013 22:27
Kaverin pyynnöstä laitan jo aikaisemmassa kielikeskustelussa julkaistun Eeva-Liisa Billhardt´in kommentin:

”Eeva Liisa Billhardt19.8.2013 16:29
niin, miksiköhän eliitti tietentahtoen pyrkii jakamaan kansaa?
RKP haluaa kuulemma tietenkin säilyttää erikoisasemansa, kertoi eräs nuori vihreiden edustaja. Eikä siinä mitään vikaa ole (senkin tollo, siis minä kun kysyn moista.
Kataisen hallitus seisoo vankasti pakkoruotsittamisen takana. Lipposet ja Södermannit, vanhat tutisijat tekevät vain itsensä ja koko elämäntyönsä arvottomiksi, mutta se todellinen pakkoruotsihärveli on Kataisen hallitus.
Kun lähestyn kokoomuksen puoluekokouksen tekemiä aloitteita, joiden perusteella kokoomus hyväksyi ruotsinkielen muuttamisen vapaaehtoiseksi ja ruotsin kielen perustuslaillisen aseman purkamisen
esim.http://lr.domnik.net/2010/06/kokoomus-puoluekokous/
Perustuslaillisen aseman purkamisesta on ollut muistaakseni ylen sivuilla maininta,
kokoomuslaiset ja vihreät nettikirjoittelijat piiloutuvat ”tuohan on vain salaliittoteoriaa” väittämän taakse.
eli vaikka oli olemassa päätökset, Jyrki ei vienyt niitä eteenpäin.
”Tätä päätöstä varjostaa kuitenkin puheenjohtaja Jyrki Kataisen ilmoitus, että hän kieltäytyy viemästä eteenpäin päätöstä. Jyrkin pisteet ropisivat tästä lausahduksesta kovasti. Puoluekokous on kuitenkin puolueen ylin päättävä elin, eikä sovi puheenjohtajalle vain yksioikoisesti ilmoittaa, ettei tehdyillä päätöksillä ole merkitystä.”
RKP oli tullut mukaan peliin ja osti hallituspaikan ja kokoomuksen velat kuitattiin. Heidi Hautala paljasti ostetun hallituksen Kataisen hallitus-neuvottelujen yhteydessä Brüsselistä käsin , mutta kun vihreät otettiinkin hallitukseen mukaan ja Heidi Hautala sai ministerin salkun hän tietenkin vaikeni.
Jyrki Katainen pääsi aikoinaan puolueensa puheenjohtajaksi väärentämällä pöytäkirjoja. http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=3192 ja
Jyrki Katainen pääsi pääministeriksi sillä että hän ja kokoomus tekivät RKP:n kanssa diilin, jossa RKP osti, maksamalla 1,5 miljoonalla kokoomuspuolueen velat ja sai vastineeksi hallituspaikan, kaksi painavaa ministerin salkkua ,vaikka RKP on minipuolue ja lupauksen pakkoruotsittamisen jatkamisesta ja tehostamisesta.
Siksihän rintamaa yritetään hallituksessa nyt ylläpitää viimeiseen saakka.
Vaikka esimerkiksi Jörn Donner nyt myöntää että suomenruotsalaiset ovat vain pieni kielivähemmistö, se ei silti poista sitä ettei hänkään kuten koko RKP ja suomenruotsalaisten eliitti ole valmis luopumaan erikoisasemastaan ja siksi kansalaisaloite pyritään pitämään poissa perustuslakivalio-kunnasta.
Ilman että ,kuten kokoomus jo aiemmin päätti (asiasta oli linkki jossakin US-ketjussa)ruotsin kielen perustuslaillinen asema puretaan, kieliriita ei laannu eikä voikaan.”

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
111.
❤ 1
Reino Alho
25.8.2013 22:43
Ajatuskoe. Kuvitelkaa, että suomenruotsi onkin tutumpi kuin voisi kuvitella. Siinä suomenkielen sijamuodot on vain korvattu noilla prepositioilla, joita tarvitaan paljon. Verbit eli teonsanat eivät useinkaan saa objektia, joten on käytettävä apuna prepositiota. Kun siis suomenkielinen kertoo ajattelevansa taikka äänestävänsä sinua, niin toisella kotimaisella pitää sanoa på ja på sinua. Joskus prepositiot yhtyvät , kuten esimerkiksi inuti, joka tarkoittaa sisällä, sisässä, vaikka hetken joutunee aprikoimaan, onko jokin sisällä vai ulkona vaiko vain jossakin paikassa. Kansallislielemmehän ovat jo kauan vaikuttaneet toisiinsa niin että sanotaan suomeksikin katsoa päälle ja katsoa perään eli titta på ja se efter jne.
Kieliriidassa ei nähtävästi ole kyse pelkästään kielestä, vaan siitä, että pakkoruotsiksi kutsuttu Johannes Virolaisen läpiajama koulujen oppiaine koetaan selvästi suomea puhuvien suomalaisten syrjinnäksi. Samoin kuin se, että suomenkielisten suomalaisten on joka käänteessä palveltava äidinkieleltään ruotsinkielisiä suomalaisia ainoastaan
tuolla toisella kotimaisella, vaikka ummikko ruotsinkielisiä saa nykyisin maastamme jo hakemalla hakea. Melkein kaikki suomalaiset osaavat sen verran suomea, että ymmärtävät arkipäiväiset asiat. Sillä suomenkielen ymmärtäminen maassamme on välttämättömyys kaikille täällä asuville. Käsitteiden käyttäminen on sitten aivan eri juttu, joka edellyttää muuta oppineisuutta kuin kielen tuntemista.
Siksi asioita ei missään tapauksessa pidä muuttaa sellaisiksi, että ruotsinkieltä hallitsevat tehdään muodollisesti etuoikeutetuiksi julkisiin virkoihin ja liike-elämää palvelemaan. On paljon tärkeämpiä kieliä, joita pitää osata hyvin. Ja jos hallitsee asiat, niin sanat seuraavat. Hämärästi ajateltu on hämärästi sanottu ja vaikeasti ymmärrettävää kielestä riippumatta.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
116.
❤ 1
Matti Mottonen
25.8.2013 23:01
Tällä kertaa ei kysytty ruotsin vaihtamista pakko-venäjään.

Sillähän kansa tavallisesti hämätään ja pelotellaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
127.
Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen
25.8.2013 23:22
Ruotsin kielen erityisasema on tuijottamista menneisyyteen ja sellaiseen maailmaan takertumista jota ei enää ole. Nykyinen järjestelmä jossa olisi mahdollista valita vapaasti kaksi haluamaansa kieltä on välttämättömyys niin kilpailukyvyllemme kuin Suomen väestökehityksenkin kannalta. Nykyisin on paljon todennäköisempää törmätä henkilöön joka puhuu jotain muuta kuin ruotsia tai englantia. Vähemmistöjen tasavertaisuus on tärkeää, josta syystä ruotsin kielen asema on saatettava rinnasteiseksi muihin kieliryhmiin Suomessa. Palveluja tuotetaan jo nykyisin useilla eri kielillä, tarvittaessa tulkkipalveluja hyödyntäen. Perustuslain muutoksen tämä tietenkin vaatii, mutta EU-jäsenyys sinne kirjattiin kahdessa hallituskaudessa, ruotsin kielestä luopuminen ei ole sen kummempi prosessi jos vain on poliittista tahtoa. Suomenruotsalaistenkin on sopeuduttava muuttuvaan maailmaan.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
132.
Käyttäjän JyrkiSeppl kuva
Jyrki Seppälä
25.8.2013 23:32
Täysi vapaus kaikilla kouluasteilla! Siis tulikohan tarpeeksi selvästi sanottua: Kaikilla kouluasteilla ja koko Suomessa ruotsin on oltava valinnainen oppiaine (Ahvenanmaa tietenkin poikkeus, sehän on puhtaasti ruotsinkielinen, ei tarvitse suomea opiskella).
Jotkut höpisevät ruotsinkielen opetuksen aikaistamisesta, lisäämisestä kaksikielisissä kunnissa – ei, ei ja ei. Suomesta on tehtävä yksikielinen ja ruotsi ja saame ovat vähemmistökieliä.
5 % vähemmistön takia, joista suurin osaa vielä puhuu suomea, ei ole syytä opettaa lapsille ruotsia, jos heidän vanhempansa eivät sitä halua.
Kimmo Sasilta kysyttiin Aamutv:ssä, että eikös nämä 5 % ruotsia puhuvia osaa suomea? Sasi vastasi, että Närpiössä on joitakin, jotka puhuvat huonosti suomea. Näiden muutaman närpiöläisenkö takia pitäisi kaikille lapsille opettaa ruotsia vasten heidän ja heidän vanhempiensa tahtoa? Ei.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
133.
Käyttäjän saimaansisustus kuva
Hannu Koho
25.8.2013 23:30
Yleisradio esitti kerrankin kysymyksen selkeästi ilman mitään johdattelua ja saivartelua. Pisteet Ylelle.

Herra Huuskon maailmassa otetaan kivi kengästä ja laitetaan vähän pienempi kivi tilalle?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
134.
❤ 1Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen
25.8.2013 23:33
Kansalaisaloitteiden tarkoitus tulee olemaan – ja ehkä jo onkin – vain epämääräisen mielipiteen ilmaisu, sellainen onomatopoeettinen parkaisu.
Ei ole ajateltu asiaa yksityiskohtaisesti. Millä tavalla sen toteutuminen tulisi vaikuttamaan moniin siihen suoranaisesti liittymättömiin asioihin.

Ei ollut turkistarhauksen kieltoa hakeva aloitekaan yksityiskohtaisesti tehty. Näissä ruotsin kielen kieltävissä aloitteissa sekavuus on järkyttävä. Kuten Huusko toteaa pakollisuuttakin voitaisiin purkaa mm alueellisesti, koulutuspäämäärän mukaan jne. Tulisiko jotain tilalle ruotsinkielisten oman kielen käytön oikeuksien suhteen ja Suomen säilyttämiseksi Pohjoismaihin kuuluvana maana.

Ruotsin kielen opiskelu olisi mahdollista vapaaehtoisena edelleenkin useimpien keskustelijoiden mukaan. Tarkoittaa siis mahdollisuus olisi paperilla, mutta käytännössä kaikki koulut eivät enää pystykään tarjoamaan mahdollisuutta siihen.

Ongelma on tietysti virkamiesruotsi akateemisiin tutkintoihin liittyen. Pitäisikö sen vaatimus poistaa ensin?

Koulussa ruotsi voisi olla vapaaehtoista, mutta virkamiehiltä, kuten esimerkiksi poliisilta vaadittaisiin kunnollinen ruotsin kielen taito.

Tahoja ja tasoja tästä jutusta löytyy. Tarkoituksena tällä aloitteella onkin vain vastustaa kaikkea ruotsinkielisyyttä (ja Ruotsia ja pohjoismaalaisuutta) silkasta kateudesta kuvitelluista ruotsinkielisten etuoikeuksista. Onomatopoeettinen parkaisu, jota toistetaan niin kauan kuin joku Suomessa julkisella paikalla uskaltautuu puhumaan ruotsia.

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
135.
Mikko Kahila
25.8.2013 23:39
Mikähän intressi suomalaisella medialla ylipäätään on rummuttaa jonkun täysin mielipuolisen kielipolitiikan puolesta, mitä ei löydy toista koko maailmasta?

ilmoita asiaton viestilinkki tähän kommenttiin
137.
Kirjoita kommentti

LAINAUS LOPPUU

 

Raw-teksti Markku Huuskon ruotsi-kyselyn kritiikistä ja 137 kommenttia kirjoitukseen. Uusi Suomi. Elokuu 2013.

http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147882-yle-aliarvioi-kansaa-tyhmistavalla-ruotsi-kyselyllaan

 

Viikkosanomat. Pertti Manninen. Maanantai 2012-08-26 00:13.

 

Maailma, jossa elämme. Jussi Halla-aho: ”Lipponen on poistanut tiistaisen kirjoituksensa blogistaan, mutta internetistä ei onneksi mikään koskaan katoa.”

lauantai, marraskuu 27th, 2010

Maailma, jossa elämme. Jussi Halla-aho: ”Lipponen on poistanut tiistaisen kirjoituksensa blogistaan, mutta internetistä ei onneksi mikään koskaan katoa.”
http://www.halla-aho.com/scripta/maahanmuuttokriittinen_tulipalo_tampereella.html

Halla-ahon blogista linkki päivi Lipposen blogiin:
http://img517.imageshack.us/f/lipponen.png/

Blogiteksti on myös Viikkosanomissa.
http://viikkosanomat.fi/2010/11/24/uusi-suomi-puheenvuoro-paivi-lipponen-raukkamaista-toimintaa-123-kommenttia-vuorokaudessa/

Viikkosanomat lauantai 2010-11-27 klo 02:03. PM

No comments. Päivi Lipponen pyytää anteeksi.

perjantai, marraskuu 26th, 2010

LAINAUS

Päivi Lipponen pyytää anteeksi
25.11.2010 08:07
Päivi Lipponen
126 kommenttia .

Kirjoitin ma:na yöllä blogiini: ”Minä vetoan ihmisiin, että me maltilliset suomalaiset sanoudumme irti tällaisesta sairaasta väkivallasta ja rasismista.”

Blogin pitäisi olla hetkeen sidottua, mutta tuli vähän liian nopea blogi, kun se harppasi tulevaisuuteen.

Teko oli ja on edelleen mielestäni sairasta väkivaltaa. Nyt (25.11. klo 8.00) on viitteitä, että siihen ei liittynyt rasismia. Tekoon liittyi suurta piittaamattomuutta lähiympäristöä ja ihmisiä kohtaan.

Minuun ovat ottaneet yhteyttä ihmiset, jotka ovat pahoittaneet mielensä ja harmistuneet siitä, että tein silloisen tiedon perusteella otaksunnan, että tekoon liittyi rasismia. Pyydän anteeksi tätä väärää päätelmääni, jonka tein blogissani (23.11.)

Kiitän myös erittäin hyvistä keskusteluista, joita olen voinut käydä asiaan liittyen. Hahmotan nyt paremmin, mikä tässä rasismi keskustelussa ihmisiä ärsyttää.

Vastustan edelleen rasismia ja eriarvoisuutta. Käsitykseni siitä, että ihmiset jakavat huoleni kansakunnan tilasta ja rasismin vahvistumisesta, on saanut tukea. Moitteet otan opikseni. Kiitos teille!!

http://lipponen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/52947-paivi-lipponen-pyytaa-anteeksi

LAINAUS LOPPUU

Lue myös!

Uusi Suomi. Puheenvuoro. Päivi Lipponen: ”Raukkamaista toimintaa”. 123 kommenttia vuorokaudessa!
http://viikkosanomat.fi/2010/11/24/uusi-suomi-puheenvuoro-paivi-lipponen-raukkamaista-toimintaa-123-kommenttia-vuorokaudessa/

Tags: kansanedustaja, kansanedustajaehdokas, kuolema, maahanmuuttaja, maltillinen, mielenosoitus, murhapoltto, Päivi Lipponen, pelko, poliisi, rasismi, rasismiepäily, raukkamainen, Saksa, solidaarisuus, Tampere, tuhopoltto, tuhotyö, ulkoparlamentarismi

Poistiko Päivi bloginsa? Tapaus Päivi Lipponen. Raukkamaista toimintaa.
http://viikkosanomat.fi/2010/11/26/poistiko-paivi-blogins-tapaus-paivi-lipponen-raukkamaista-toimintaa/

No comments. Päivi Lipponen pyytää anteeksi.
http://viikkosanomat.fi/2010/11/26/no-comments-paivi-lipponen-pyytaa-anteeksi/

http://www.viikkosanomat.fi – blogi

http://www.viikkosanomat.fi/viikkosanomat.html – lehti

http://www.nettisanomat.com – lehti